08/02/2022

Het beste van 2 werelden voor succesvolle flexondernemers

Dit artikel is gecontroleerd door Jaco Slagboom, expert op het gebied van ondernemerschap in de flexbranche.

Als uitzendbureau kun je op verschillende manieren je backoffice regelen:

  1. Het gehele juridische werkgeverschap besteed je uit aan een backoffice dienstverlener. Je bent dan formeel en juridisch een handelsnaam van deze organisatie.
  2. Je regelt je eigen backoffice intern, met eigen systemen en eigen mensen en huurt, als je kennis tekort komt, af en toe een expert in.
  3. Je wilt het beste van twee werelden. Je wilt zelf juridisch werkgever zijn en uit je eigen naam naar buiten treden, maar je wilt geen dure interne backoffice. Het liefst wil je ook een aantal risico’s niet zelf dragen, maar verleggen.

Verderop in dit artikel lees je hoe wij de derde optie mogelijk maken, maar eerst zetten we het volgende op een rij:

Wat heb je allemaal nodig om ervoor te zorgen dat je juridisch werkgever bent en er uit jouw naam facturen richting opdrachtgevers gaan?

Wat heb je nodig voor je eigen backoffice?

Om je eigen backoffice intern vorm te geven, heb je onder andere software, certificeringen en verzekeringen nodig. Verder draag je zelf zorg voor debiteurenbeheer, voorfinanciering, verloning, facturatie en dergelijk. Hieronder lichten we dit verder toe.

Software

Er zijn heel veel softwarepakketten op de markt. Het liefst gebruik je één pakket waarin zowel de commerciële als de administratieve mensen werken, die real time dezelfde data in kunnen zien. Het ATS of planningspakket kan je los afnemen, mits deze maar gekoppeld zijn. Maar hoe kies je zelf nu het juiste pakket? Waar vind je objectieve informatie over de voor- en nadelen van de verschillende pakketten?

Bovendien, eenvoudig een softwarepakket aanschaffen bij een softwareleverancier betekent nog niet dat je een draaiend systeem hebt. Wat denk je van het inrichten van premies, workflows, formulieren, contracten, portals, etc.? Het liefst wil je ook nog de data migreren van je oude pakket of uit je huidige excel-bestand. Wie gaat dit allemaal voor je regelen?

En heb je alles eenmaal ingericht, dan kan je op 1 januari van het nieuwe jaar weer voor een groot deel opnieuw beginnen. Want in uitzendland verandert er ieder jaar nu eenmaal veel.

Certificeringen

Als uitzendbureau wil je minimaal over een NEN-certificaat beschikken. Werk je met opdrachtgevers die een VCA-certificering hebben, dan is daarnaast een VCU-certificaat van belang. Zo’n certificering ontvang je uiteraard niet zomaar. Heb je de juiste kennis of mensen om dit te regelen?

Verzekeringen

Een uitzendkracht kan gevaarlijke capriolen uithalen. Daarom wil je goed verzekerd zijn. Denk ook aan aansprakelijkheid vanuit de opdrachtgever en de uitzendkracht zelf. Jij bent immers verantwoordelijk van deur tot deur. Goede verzekeringen zijn echter niet goedkoop.

Kredietwaardigheid opdrachtgevers

Het slaapt heerlijk als je weet dat als er een opdrachtgever failliet gaat, jij alsnog je facturen betaald krijgt. Maar wat is de beste polis?

Ziekteverzuim en opvolging

Ziekteverzuim is duur en ingewikkeld. Hoe ga je ervoor zorgen dat er iemand dagelijks zieke uitzendkrachten belt, ze naar een ARBO-arts stuurt en dat je voldoet aan Wet verbetering Poortwachter? En wie betaalt zieke uitzendkrachten wekelijks netjes uit waar ze recht op hebben, zonder dat je teveel betaalt?

Debiteurenbeheer

De betalingen van je opdrachtgevers wil je dagelijks verwerken. Zo heb je altijd een up to date openstaande postenlijst, zodat je die kunt nabellen. Heb je voldoende mankracht om hier kort op te zitten, zodat de gemiddelde betaaltermijn mooi kort blijft?

Voorfinanciering

Leuk dat je zo hard groeit, maar wekelijks moeten wel de salarissen betaald worden en aan het einde van de maand ook de belastingen. Heb je voldoende liquide middelen om dit voor te financieren?

Kwartaalcijfers

Uiteraard wil je elk kwartaal je winst- en verliesrekening hebben, om voor volgend kwartaal weer doelstellingen neer te kunnen zetten, maar vooral om goed te kunnen sturen. Kan je deze data makkelijk uit je systemen halen? Of moet je hier zelf veel rekenwerk voor verrichten?

Wekelijkse marge

Uiteraard wil je weten welke marge welke intercedent heeft gegeneerd. Dit wil je ook nog eens wekelijks terugzien in een dashboard en afgerekend hebben tussen de personeels BV en je uitzendbureau. Ook hier geldt: kan je deze data makkelijk uit je systemen halen? Of is het elke week weer opnieuw een crime om deze cijfers boven water te halen?

Inschaling

Hoe voldoe je aan de richtlijnen van de inlenersbeloning? Hoe weet je welke cao AVV is verklaard? Oftewel, hoe zorg je ervoor dat iedereen netjes ingeschaald wordt zonder dat je bang hoeft te zijn bij een NEN- of SNCU-controle?

Verloning & facturatie

Elke week weer, drie dagen per week, is het tijd voor verloning en facturatie. Je draait een loonbatch, betaalt de salarissen uit en maakt de facturen op en verstuurt deze. Best arbeidsintensief dit terugkerende karwei, toch?

Juridisch

Je wilt altijd beschikken over allerlei contractvormen richting uitzendkracht en opdrachtgever. Denk ook aan algemene voorwaarden die up-to-date zijn. En wie beantwoordt de boze brieven vanuit de FNV zo dat je geen antwoord meer terugkrijgt?

Kortom… de backoffice is een onderneming op zich

Uit bovenstaande blijkt wel dat de backoffice zelf regelen een onderneming op zich is. Als je al deze administratieve rompslomp nu heel leuk vindt, dan adviseren wij het vooral zelf te doen. Maar meestal passen onderstaande omschrijvingen beter bij succesvolle uitzendondernemers:

  • Je wilt vooral datgene kunnen doen waar je een uitzendbureau voor bent gestart
  • Je wilt het verschil maken in het verbinden van vraag en aanbod en je opdrachtgevers servicegericht bedienen
  • Je wilt je als organisatie onderscheiden in de arbeidsmarkt en volgens jouw visie en overtuiging je klantrelaties aangaan, uitbouwen en behouden
  • Je wilt efficiënt te werk gaan, zodat je snel kunt schakelen in de wisselende markt en kansen kunt pakken om je organisatie te laten groeien

Met andere woorden: Je wilt je backoffice uitbesteden aan Flexhub!

Je backoffice uitbesteden aan Flexhub – samen ondernemen

Succesvolle uitzendondernemers nemen wij graag de backoffice uit handen. Hierbij kan je zelf juridisch werkgever blijven en uit je eigen naam naar buiten treden. Ook kan je een aantal risico’s verleggen.

Als Buddy van Flexhub, heb je niet alleen je backoffice goed en kwalitatief uitbesteed, maar heb je er ook een volwaardig sparringpartner bij. Ondernemen doe je namelijk samen!

Download hier het overzicht met de verschillen tussen onze dienstverlening voor Boosters (juridisch werkgever = Flexhub) en Buddy’s (juridisch werkgever = flexonderneming).

Ondernemersvragen

Als flexondernemer met ambitie krijg je vroeg of laat te maken met diverse vraagstukken. Kwesties die nu of in de toekomst gaan spelen, die inherent staan aan groei of vragen die je simpelweg van tevoren niet had kunnen incalculeren. Flexhub staat vanuit eigen ervaring klaar met raad en daad. Wellicht herken je jezelf in een van de onderstaande onderwerpen:

  • Is het verstandig om een nieuw kantoor te openen?
  • Wat is de target per intercedent in de markt?
  • Hebben jullie een idee over een bonusregeling?
  • Hoe kan ik mijn beste intercedent een stukje aandelen geven?
  • Hoe zorg ik ervoor dat iedereen in zijn kracht staat? Weten jullie een goede opleiding of coach?
  • Hoe moet ik het interne HR-beleid regelen op het gebied van contracten, ziekte, etc.?
  • Hoe kan ik mijn recruitment verbeteren?
  • Hoe haal ik uitzendkrachten uit andere EU- of niet-EU landen?
  • Hoe kan ik mijn wagenpark en huisvesting goed organiseren?
  • Ik heb financieel een goed jaar gehad; waarin zal ik mijn geld investeren?
  • Weten jullie nog een goede partner voor mijn marketing (website, social media)?
  • Ik wil me nog meer richten op de core; welke zaken kan ik vereenvoudigen en hoe doe ik dat?
  • Gaan we voor een vaste kern van flexkrachten (fase C) of vinden we het na 4 jaar prima om deze in te ruilen voor een nieuwe kracht?
  • Ik wil ook zzp’ers gaan bemiddelen; wat is de marge daarop en hoe pak ik dit slim aan?
  • Een grote opdrachtgever wil dat wij als makelaar gaan fungeren; hoe zet ik dit op?
  • Ik wil een overname gaan doen; hoe vlieg ik dat aan?

Zullen we samen ondernemen?

Ben jij een uitzendondernemer en toe aan een nieuwe fase? Wil je meer ruimte, rust en vrijheid om te ondernemen en te groeien? Zoek jij een partner die jou de teugels in handen laat houden om je eigen koers te bepalen en je bijstaat in alle uitdagingen die dat met zich mee brengen? Join the Flexhub-club! Neem contact op om kennis te maken.

Verder lezen?

Deel artikel
Auteur
Arga de Bruin
Arga is als marketeer al jarenlang actief voor ondernemingen in de flexbranche. Met input van diverse specialisten, schrijft ze graag over inhoudelijke onderwerpen in begrijpelijke taal. Nieuwe ontwikkelingen volgt ze op de voet en één van haar beste vrienden is momenteel ChatGPT. Niet zozeer voor de inhoud, maar wel voor het opdoen van inspiratie. Daarnaast houdt ze zich graag bezig met het ontwikkelen van websites, design en social media campagnes. Bekijk voor meer informatie het LinkedIn profiel van Arga.

LinkedIn-icon

Auteur

Expert
Jaco Slagboom
De drijvende kracht achter Flexhub is natuurlijk onze algemeen directeur Jaco. Met een grote passie voor ondernemerschap en innovatie adviseert hij graag onze uitzendbureaus. Waar anderen bedreigingen zien, ziet Jaco vaak kansen voor groei. Met zijn strategische visie en diepgaande kennis van de uitzendbranche begeleidt hij onze partners bij het identificeren en benutten van nieuwe marktmogelijkheden. Daarnaast stimuleert Jaco het hele team om het beste uit zichzelf te halen. Met zijn onderscheidende inzichten en vermogen om risico's om te zetten in succes, is Jaco een onmisbare  motor achter de voortdurende ontwikkeling en groei van Flexhub. Bekijk voor meer informatie het LinkedIn profiel van Jaco.

LinkedIn-icon

Expert