13/07/2022

Ontwikkelingen binnen creditmanagement

De wereld van creditmanagement verandert constant, mede door de recente coronacrisis. Naar verwachting stijgt het aantal faillissementen in 2022 met 34%. En daarnaast zien we het betaalgedrag van alle branches in Nederland verslechteren. Ook zorgen de tekorten (in bijvoorbeeld de bouw) ervoor dat ondernemingen op hun hoede zijn om schades te voorkomen. Door deze redenen zijn steeds meer bedrijven op zoek naar gespecialiseerde software voor creditmanagement. In deze blog gaan we wat dieper in op de veranderingen in de markt en hoe wij hier bij CreditDevice op inspelen.

Remote debiteurenbeheer

Sinds de coronacrisis werken we steeds vaker thuis. Dit zorgt bij veel bedrijven voor problemen in het debiteurenbeheerproces. Credit controllers kunnen bijvoorbeeld minder makkelijk met elkaar communiceren. Wij zien hierin dan ook een groei in de vraag naar creditmanagementsoftware. Dit staat overigens ook in lijn met de grote digitaliseringsslag die we zien in creditmanagement.

Optimaliseren van creditmanagement met behulp van software

Het doel van CreditDevice is altijd om de processen van klanten te optimaliseren en het werk zo efficiënt en gemakkelijk mogelijk te maken. Dit natuurlijk in samenspraak met de klant. Zij werken tenslotte dagelijks met de software en kunnen daarom precies aangeven wat de wensen en behoeftes zijn. Een belangrijk onderdeel hiervan is de digitalisering.

De afgelopen jaren zijn bedrijven steeds meer met verschillende tools en softwarepakketten gaan werken, waardoor ze het overzicht verliezen. Alle producten van CreditDevice worden daarom samengebracht in één applicatie en kunnen feilloos met elkaar communiceren. Zo kun je zowel je kredietacceptatie, debiteurenbeheer en het polis management (wanneer je kredietverzekerd bent) allemaal uitvoeren. En bovendien beheren vanuit één softwarepakket. Daarnaast ‘praten’ deze verschillende modules met elkaar. Daardoor heb je altijd volledig inzicht in de status van je debiteuren en het debiteurrisico.

Mailintegratie

Naast de standaard integraties met o.a. boekhoudpakketten en de kredietverzekeraar, die een essentieel onderdeel zijn van de software, wordt het dus steeds belangrijker voor klanten om zoveel mogelijk vanuit één pakket te werken. Dit is ook de reden waarom CreditDevice vorig jaar mailintegratie heeft geïntroduceerd. Deze module koppelt jouw e-mail (Outlook, Gmail, etc.). Hierdoor kun je verschillende e-mailboxen integreren in de software. Dit heeft meerdere voordelen voor de gebruiker. Allereerst hoef je dus nooit meer te schakelen tussen applicaties. Ook kun je e-mails naar jouw debiteuren direct opmaken en versturen vanuit de software. Daarnaast kun je e-mails gemakkelijk koppelen aan het juiste debiteurendossier.

In de tijd van machine learning en artificial intelligence gaat de mailintegratie module nog een stapje verder. Om de efficiëntie van de afdeling te optimaliseren worden e-mails gebruikt om acties te automatiseren. Hierdoor hoef je niet langer alle e-mails te openen en te lezen. De software leert de processen en wensen van jouw afdeling steeds beter kennen. En kan hierdoor op termijn e-mails automatisch voor je klaarzetten of zelfs beantwoorden.  

Debiteurenportaal

Online betalen is de norm geworden de laatste jaren. Ook binnen het creditmanagement zien we dat digitale betalingsmogelijkheden bedrijven helpen hun DSO¹ te verlagen. Vanuit de debiteurenbeheersoftware worden er al jaren, afhankelijk van de debiteurgroep, iDeal links en QR-codes aan de betalingsherinneringen toegevoegd. Echter hebben vooral de zzp’ers, particulieren of kleine ondernemingen steeds meer de behoefte om de administratie uit te voeren wanneer het hen het beste uitkomt. En dit is vaak niet tijdens kantooruren. Om deze reden heeft CreditDevice voor zijn klanten, maar ook voor de debiteur, het debiteurenportaal ontwikkeld. Een handig portaal waar je als debiteur kunt inloggen en direct inzicht hebt in o.a. de openstaande facturen. Ook kun je hier kopiefacturen downloaden, betalingen doen, vragen stellen of een klacht melden. Dit scheelt niet alleen de klant, maar ook de debiteur enorm veel tijd.

Vooruitstrevend met PolisManager

Sinds enkele jaren heeft CreditDevice er een missie bij: het digitaliseren van het complexe kredietverzekering proces. Voor klanten is het lastig om in controle te zijn van alle afspraken die er met een kredietverzekeraar gemaakt zijn. De oplossing: PolisManager van CreditDevice. Via de koppelingen met het boekhoudpakket en met de kredietverzekeraar komt het platform van CreditDevice centraal te staan. Vanuit deze “cockpit” ben je als klant helemaal in controle. Dagelijks krijg je meldingen over relevante acties die je moet ondernemen. Bovendien worden allerlei complexe berekeningen geautomatiseerd uitgevoerd. Klanten die van PolisManager gebruik maken zijn meer in controle en hebben minder tijd nodig. Pure winst!

Samenwerking met Flexhub

Een goed voorbeeld van een organisatie die hun creditmanagementprocessen goed op orde heeft is Flexhub. Zij maken bovendien gebruik van de hierboven genoemde innovaties. Door de jaren heen is er een goede relatie opgebouwd tussen Flexhub en CreditDevice. Kimberley van Roosendaal, Credit Control manager bij Flexhub, is hierin een belangrijke schakel.

Samen brengen we de wensen van Flexhub in kaart om zo nieuwe functionaliteiten te bouwen. Daarnaast is Kimberley sinds kort ook onderdeel van de gebruikersgroep van CreditDevice. Dit is een groep die drie keer per jaar bij elkaar komt om ervaringen met elkaar te delen. Maar ook om nieuwe functionaliteiten en wensen van de gebruikers te bespreken. Zo werken we samen toe naar een efficiënter creditmanagementsysteem.

Geschreven door Lysanne Geluk – CreditDevice

¹ Days Sales Outstanding: het gemiddeld aantal dagen dat een bedrijf nodig heeft om een factuur betaald te krijgen.

Deel artikel