07/08/2024

Kimberley: onze Credit Control Manager

Toen Kimberley van Roosendaal in 2018 het Flexhub-team kwam versterken, stond haar een duidelijke taak te wachten: de afdeling debiteurenbeheer opzetten. Inmiddels is Kimberley credit control manager en begeleidt ze een 8-koppig team in het realiseren van een efficiënt en persoonlijk debiteurenbeheer voor Flexhub en haar klanten.

The road to Flexhub

Kimberley heeft niet een typische carrière in finance achter de rug, maar toch was de switch naar credit control voor haar niet gek. ‘Ik heb een achtergrond in sales en marketing in de hotellerie waarbij klantcontact, relatiebeheer en aftersales dagelijks aan de orde waren. Toen de directie van Flexhub enkele jaren geleden uitte meer aandacht te willen geven aan debiteurenbeheer, werd mij de kans gegeven om dit verder uit te werken. In eerste instantie als medewerker debiteurenbeheer, later als credit control manager.’

Persoonlijke aanpak

Kimberley vertelt dat debiteurenbeheer in veel bedrijven een onderdeel is van de finance afdeling. Bij Flexhub hebben we ervoor gekozen om de afdelingen los van elkaar te koppelen. De persoonlijke en oplossingsgerichte aanpak, die Kimberley zich eigen heeft gemaakt, komt goed van pas. ‘Met een persoonlijke aanpak kunnen wij, ook namens onze intermediairs, de beste service bieden en goodwill creëren bij onze debiteuren. En een persoonlijke aanpak is niet alleen goed voor het behouden van een goede relatie en service, het is ook effectief en levert een bijdrage aan een goede cashflow. Hierdoor kunnen we snel schakelen bij eventuele risico’s voor intermediairs of onszelf, waardoor we mogelijke schade kunnen beperken.’

Een dag als credit control manager

Hoe een dag er voor Kimberley uitziet? Dat is iedere dag weer anders! ‘Ik begin altijd met een rondje goedemorgen over de vloer en praat bij met collega’s om ondersteuning of advies te bieden waar nodig. Daarna check ik mijn mailbox en focus ik me eerst op de zaken die prioriteit hebben. Vaak zijn dit vragen van intermediairs, opdrachtgevers, het incassobureau of collega’s. Deze komen meestal ad hoc binnen en vormen een groot gedeelte van de dag. Uiteraard zijn er ook vaste taken per week of periode, zoals het opstellen van rapportages, het houden van Alles-Flex-Gesprekken met mijn teamleden of MT-meetings. Ook ben ik verantwoordelijk voor bijzonder beheer. Dit zijn zaken die extra aandacht vragen en waar vaak projecten omheen lopen.’

Uitdaging

De grootste uitdaging voor Kimberley en haar team is de snelheid van de uitzendbranche gecombineerd met het dynamische van Flexhub. ‘Naast dat de branche zelf snel ontwikkelt is er bij ons ook een snelle facturatie flow. Vaak factureren we op wekelijkse basis, waardoor secuur zijn van belang is. Als iets niet klopt moeten we snel handelen, want binnen enkele dagen staat de volgende factuur alweer klaar.’ Ook vertelt Kimberley dat de kredietchecks snel moeten worden gedaan. ‘Medewerkers kunnen vaak daarna meteen starten bij de desbetreffende opdrachtgever. Als het er dan niet rooskleurig uitziet, kan ik met mijn team meekijken naar opties om eventuele risico’s zoveel mogelijk te beperken voordat de samenwerking start.’

Een bijdrage leveren

Het leukste aan haar werk vindt Kimberley dat het heel dynamisch is en dat ze echt iets kan betekenen. ‘Elke dag is weer anders en dagelijks iets kunnen bijdragen maakt mijn werk heel leuk’, vertelt ze enthousiast. ‘Vaak heb ik te maken met negatief nieuws en om dan met elkaar tot een oplossing te komen of dit te kunnen ombuigen geeft echt voldoening.’

Ook als teamleider levert Kimberley haar bijdrage. ‘Samen successen delen en collega’s coachen en zien groeien is het leukste aan teamleider zijn.’ In haar ondersteunde functie kan Kimberley zichzelf ook ontwikkelen. ‘Ik doe veel ervaring op, word met de dag wijzer, en breidt daarmee mijn kennis uit. En dat kan ik dan weer delen met mijn team.’ Naast dit vindt Kimberley het contact en sparren met de intermediairs ook erg leuk om te doen. ‘Daar komt die persoonlijke en oplossingsgerichte aanpak uit mijn hotellerie achtergrond weer naar voren’, vertelt ze met een glimlach. ‘Vaak is er toch meer mogelijk dan je denkt als je denkt in oplossingen, en dat geeft me energie.’

Altijd optimaliseren: voor Flexhub én klanten                               

Kimberley is als credit control manager continu bezig de afdeling te optimaliseren. ‘Vroeger was Finance heel belangrijk en ging veel automatisch. Tegenwoordig zien we veel meer het belang van credit control en is hier bedrijfsbreed meer aandacht voor, ook bij Flexhub.’ Kimberley vertelt dat het nut van een credit check meer wordt erkend sinds de coronacrisis. ‘Naast een gunfactor geeft zo’n persoonlijke aanpak ook meer inzicht in wat er speelt bij een opdrachtgever, wat leidt tot bewustere keuzes. Door snelle communicatie kunnen we op tijd schakelen met onze opdrachtgevers en intermediairs om eventuele schade te voorkomen.’ Kimberley is vooral blij dat ze de vrijheid heeft gekregen om team credit control op haar manier te optimaliseren. ‘We gaan samen voor een efficiënte en persoonlijke aanpak, voor Flexhub én voor onze klanten. Want samen staan we sterker en samen kunnen we verder groeien.’

Nieuwsgierig naar het team van Kimberley? En wil jij het team komen versterken? Bekijk de openstaande vacatures in team credit control.

Deel artikel