02/11/2023

Een contentkalender in een handomdraai

Het onderhouden van een contentkalender kan soms een behoorlijke uitdaging zijn. Toch is het ontzettend belangrijk om deze goed bij te houden. Wij geven je tips & tricks om jouw contentkalender in een handomdraai te maken.

Dit artikel is gecontroleerd door Arga de Bruin, expert op het gebied van marketing.

Tips contentkalender

Een goed gevulde en goed onderhouden contentkalender kan een gamechanger zijn voor je contentstrategie. Dus laten we dieper ingaan op enkele strategieën en tips om je te helpen je contentkalender naar een hoger niveau te tillen!

1. Ken je publiek

Weet goed voor wie je schrijft. Begrijp wat ze willen en waar ze naar op zoek zijn, zodat je content kunt maken die hen aanspreekt. Doe hiervoor een goede concurrentieanalyse, hier kan je soms veel van leren!

2. Stel doelen op

Voordat je je contentkalender invult, bedenk wat jouw doel is. Wil je meer bezoekers, leads, of wil je gewoon meer betrokkenheid? Deze doelen helpen je bepalen wat voor soort content je moet maken.

3. Denk vooruit

Een contentkalender is bedoeld om je te helpen plannen. Denk aan content en campagnes voor weken of zelfs maanden van tevoren, zodat je consistent bent en ruimte hebt voor creativiteit. Als je dus gaat beginnen met social media (of een nieuwe start gaat maken), is het verstandig om wat content te ‘batchen’. Dat houdt in dat je een voorraadje content maakt zodat je altijd iets te posten hebt.

4. Zet zo breed mogelijk in.

Combineer verschillende soorten content, zoals blogs, video’s, infographics en sociale media-updates. Zo houd je je publiek geïnteresseerd en blijf je vernieuwend.

Blijf op de hoogte van wat er speelt in je branche en speel erop in met je content. Het delen van actuele informatie kan je zichtbaarheid vergroten.

6. Recycle content

Gebruik oude content opnieuw. Een blogpost kan bijvoorbeeld omgezet worden in een video of infographic, waardoor je bestaande content nieuw leven inblaast. Doe dit natuurlijk niet een week later, maar 2 of 3 maanden later is geen probleem 😉

7. Plan voor seizoensgebonden gebeurtenissen

Markeer belangrijke datums en seizoensgebonden gebeurtenissen in je contentkalender, zodat je tijdig campagnes kunt plannen die hierbij passen. Denk dan aan bijvoorbeeld feestdagen of periodes die belangrijk of drukker zijn de branche.

8. Meet je succes

Gebruik analyses om te zien hoe je content het doet. Ontdek welke content het beste werkt en pas je strategie aan op basis van deze inzichten. Zo kun je zien welke content goed aanslaat bij jouw doelgroep en welke niet.

9. Blijf flexibel

Hoewel planning belangrijk is, moet je ook flexibel zijn. Pas je content aan als dat nodig is in reactie op actualiteiten of feedback van je publiek.

10. Bedenk wekelijkse concepten

Op social media is het een slimme zet om wekelijks terugkerende thema’s te gebruiken. Denk aan dingen als ‘Throwback Thursday’ waar je oude foto’s of verhalen deelt, of ‘Motivational Monday’ om de werkweek positief te beginnen. Deze wekelijkse concepten helpen om je online aanwezigheid te versterken, meer interactie te krijgen, en je merkidentiteit op te bouwen.

Beelden spreken meer dan woorden

Het vullen van een contentkalender lijkt misschien moeilijk, maar het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het hoeft ook niet heel lang- of mega informatief te zijn, als het maar aandacht trekt. Jouw beelden spreken meer dan jouw teksten, dus hou dat goed in je hoofd. Het moet vooral leuk zijn om te lezen, dus hou de tekst kort en krachtig!

We zijn ervan overtuigd dat deze tips en trucs je helpen om je contentkalender efficiënt te vullen en je contentstrategie naar een hoger niveau te tillen. Veel succes en blijf geïnspireerd!

Deel artikel
Auteur
Sera Boshart
Als junior marketeer bij Flexhub brengt Sera niet alleen een frisse dynamiek in het team, maar ook een veelzijdigheid aan vaardigheden. Ze focust zich op contentcreatie, design en social media management. Maar neemt ook het organiseren van events en andere ondersteunende taken op zich. Ze is altijd op de hoogte van de laatste trends op social media en ziet snel nieuwe mogelijkheden. Ze gaat nieuwe uitdagingen aan en steekt graag haar handen uit de mouwen voor Flexhub. Bekijk voor meer informatie het LinkedIn profiel van Sera.

LinkedIn-icon

Auteur

Expert
Arga de Bruin
Arga is als marketeer al jarenlang actief voor ondernemingen in de flexbranche. Met input van diverse specialisten, schrijft ze graag over inhoudelijke onderwerpen in begrijpelijke taal. Nieuwe ontwikkelingen volgt ze op de voet en één van haar beste vrienden is momenteel ChatGPT. Niet zozeer voor de inhoud, maar wel voor het opdoen van inspiratie. Daarnaast houdt ze zich graag bezig met het ontwikkelen van websites, design en social media campagnes. Bekijk voor meer informatie het LinkedIn profiel van Arga.

LinkedIn-icon

Expert