Employer Branding: wat en waarom?
In een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds competitiever wordt en organisaties strijden om het aantrekken en behouden van toptalent, zijn Employer Branding en Employer Value Proposition (EVP) essentiële strategieën geworden. Als je nu denkt: ho, wacht even, waar gaat dit over? Geen probleem! Lees snel verder!
De begrippen Employer Branding en EVP uitgelegd
Voordat we de diepte ingaan, staan we weer eerst even stil bij de begrippen Employer Branding en EVP.
Employer Branding…
Verwijst naar het proces van het bouwen en promoten van een sterk en onderscheidend werkgeversmerk. Het omvat de unieke combinatie van cultuur, waarden, missie, visie en reputatie, die een organisatie kenmerkt en helpt bij het aantrekken van getalenteerde medewerkers.
Employer Value Proposition (EVP)…
Vertegenwoordigt het unieke pakket aan beloningen, voordelen en ontwikkelingsmogelijkheden die een organisatie aan haar werknemers biedt. Het is de reden waarom talentvolle professionals ervoor kiezen om voor een specifiek bedrijf te werken en daar willen blijven.
Sleutelrol voor flexondernemers
Voor flexondernemers is het werken aan Employer Branding en EVP cruciaal, omdat jullie een sleutelrol spelen in het verbinden van werkzoekenden met potentiële werkgevers/opdrachtgevers. Door aan de slag te gaan met Employer Branding, kan je jouw uitzendbureau aantrekkelijk maken voor werkzoekenden. Daarnaast kan je ook jouw opdrachtgevers helpen bij het opbouwen van een sterk imago op de arbeidsmarkt.
In dit artikel duiken we dieper in Employer Branding en bieden we praktische inzichten die jullie kunnen gebruiken om je rol te versterken en een waardevolle bijdrage te leveren aan het succes van zowel kandidaten als opdrachtgevers!
Inhoud van dit artikel
- Wat maakt jou uniek?
- De sterke punten van je eigen bureau bepalen
- Het formuleren van jouw EVP
- Hub, aan de slag!
1. Wat maakt jou uniek?
Dat je een bemiddelingsbureau bent, kun je vaak al duidelijk maken met het kiezen van een passende bedrijfsnaam of een duidelijke pay-off/slogan onder je bedrijfsnaam. Maar ‘wie’ je bent, laat je daar niet mee zien. En dat is precies wat er tegenwoordig nodig is om potentiële kandidaten en/of interne medewerkers aan te spreken.
Nu denk je misschien: Employer Branding, dat is toch alleen iets voor mijn opdrachtgevers? Maar hoe weet een werkzoekende dan dat hij bij jou moet zijn om de leukste baan te vinden en niet bij de concurrent waar hij steeds meer over hoort?
Wat maakt jouw bureau nu precies zo aantrekkelijk voor sollicitanten? Hoe doe jij het nou anders dan andere bureaus? Wat maakt dat jij bent wie jij bent? De antwoorden op deze vragen vormen de basis voor het bepalen van jouw EVP (Employer Value Proposition). (Lees het uitgebreide artikel over het bepalen van je EVP hier)
2. De sterke punten van je bureau bepalen
De makkelijkste manier om achter de sterke punten vanuit het perspectief van een werknemer en/of kandidaat van je eigen bureau te komen, is door het simpelweg te vragen aan je werknemers en kandidaten.
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld vragenlijsten of kwalitatieve gesprekken om belangrijke inzichten te krijgen. Je vragen moeten gericht zijn op de redenen waarom werknemers/kandidaten voor jouw bureau hebben gekozen, waarom ze er nog steeds graag werken en waarom ze jou zouden aanbevelen aan vrienden/kennissen. Het vergt misschien wat tijd, maar de uitkomst maakt jouw EVP wel breed gedragen.
3. Het formuleren van je EVP’s
Hoe specifieker de EVP wordt opgesteld, hoe geloofwaardiger en sterker deze geformuleerd is. Vermijd daarom algemene bewoordingen zoals ‘goede carrièremogelijkheden’ of ‘gevarieerde taken’. Sollicitanten hebben die al eindeloos vaak gehoord en bovendien klinken ze betekenisloos en ongeïnspireerd. Eindeloze zelfverheerlijking komt daarnaast minder geloofwaardig over dan een gedetailleerde beschrijving met slechts enkele rake argumenten.
Waar het uiteindelijk om gaat, is dat de EVP een eerlijke, realistische weergave van je bedrijf is. Medewerkers of kandidaten die teleurgesteld zijn door verbroken beloftes, kunnen als negatieve factor optreden en veel schade toebrengen aan het imago van jouw bureau. Een goed doordachte EVP ondersteunt de werving, het behoud en de motivatie van medewerkers en kandidaten.
4. Hub, aan de slag!
Ben jij bezig met Employer Branding of wil je hier een start mee maken en zijn deze artikelen dus interessant voor jou? Stay tuned for more! Lees bijvoorbeeld het artikel: Hoe definieer je een EVP?
Heb je vragen of wil je wat meer 1 op 1 support/begeleiding bij het bepalen van je EVP’s? Neem dan gerust eens contact op met onze Recruiter Michelle den Boer. Zij spart graag met je samen om tot de juiste invalshoeken en uitgangspunten te komen.
Lees onze volledige whitepaper over Employer Branding voor diepere inzichten, meer informatie én voorbeelden! Download hem hier.