
De Wet VBAR: Wat verandert er voor zzp’ers en uitzendbureaus?
De Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (wet VBAR) kan grote gevolgen hebben voor iedereen die werkt met zzp’ers. Ook als uitzendbureau dat bemiddelt in zelfstandigen, is het belangrijk om te weten wat er speelt.
Dit artikel is gecontroleerd door René de Haas, expert op het gebied van wet- en regelgeving in de flexbranche.
Inhoudsopgave
- Wat is de Wet VBAR?
- Hoe werkt de WZOP-toets van de Wet VBAR?
- Rechtsvermoeden bij laag uurtarief
- Handhaving door de Belastingdienst (sinds begin 2025)
- Alternatief wetsvoorstel voor Wet VBAR in voorbereiding
- Wat kun je nu doen als uitzendbureau?
- Wet VBAR: Voorbereiden is nú al nodig
- Download gratis whitepaper ZZP’ers in 2025
- Veelgestelde vragen over de wet VBAR
Wat is de Wet VBAR?
De Wet VBAR is een nieuw wetsvoorstel dat meer duidelijkheid moet geven over de vraag: wanneer is iemand zelfstandig ondernemer en wanneer is er sprake van een dienstverband?
De huidige regels uit de Wet DBA zijn te onduidelijk, waardoor het risico op schijnzelfstandigheid groot is. Daarom komt er een nieuw beoordelingskader: de WZOP-toets.
Let op: de Wet VBAR is nog niet definitief. De beoogde ingangsdatum is 1 januari 2026, maar het kabinet is inmiddels demissionair. De wet wordt mogelijk controversieel verklaard, waardoor behandeling voorlopig stil kan komen te liggen.
Hoe werkt de WZOP-toets van de Wet VBAR?
De kern van de Wet VBAR is de WZOP-toets. Die kijkt naar drie even belangrijke onderdelen om te bepalen of iemand écht zelfstandig is:
1. Werkinhoudelijke aansturing (W)
- Krijgt de zzp’er instructies over hoe, waar of wanneer het werk moet worden uitgevoerd?
- Is er controle of toezicht tijdens de opdracht?
2. Zelfstandigheid binnen de opdracht (Z)
- Is er ruimte om eigen keuzes te maken?
- Draagt de zzp’er risico’s bij fouten of ziekte?
3. Ondernemerschap in de praktijk (OP)
- Wordt er btw afgedragen?
- Zijn er meerdere opdrachtgevers?
- Investeert de zzp’er in zijn/haar eigen onderneming?
Alle drie de onderdelen wegen even zwaar. Eén sterk punt is niet genoeg – het totaalplaatje telt.
Rechtsvermoeden bij laag uurtarief
Een belangrijk nieuw onderdeel van de Wet VBAR is het rechtsvermoeden van werknemerschap bij een laag uurtarief.
Hoe zit dat?
- Verdient een zzp’er €37* of minder per uur (excl. btw)?
- Dan mag worden aangenomen dat diegene eigenlijk werknemer is.
- Reiskosten of toeslagen tellen niet mee. Werk je met zzp’ers onder deze grens? Dan ben je extra kwetsbaar.
- De opdrachtgever moet vervolgens aantonen dat het toch om een zelfstandige gaat.
* Deze ondergrens wordt telkens geïndexeerd en stijgt mee met het minimumloon. Per 1 januari 2026 zal de ondergrens waarschijnlijk € 38 zijn.
Handhaving door de Belastingdienst (sinds begin 2025)
De Wet VBAR is nog niet ingevoerd, maar de Belastingdienst is op 1 januari 2025 gestart met actieve handhaving op schijnzelfstandigheid onder de huidige Wet DBA (door de opheffing van het handhavingsmoratorium).
Wat betekent dat?
- De Belastingdienst kan naheffingen en correcties opleggen zonder waarschuwing vooraf.
- In 2025 worden er nog geen boetes opgelegd, zolang de opdrachtgever aantoonbaar in actie komt.
- Handhaving kan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025 plaatsvinden.
Modelovereenkomsten geven je hier geen zekerheid meer bij. Nieuwe overeenkomsten worden sinds september 2024 niet meer goedgekeurd. Bestaande modellen zijn alleen nog geldig als de praktijk ermee overeenkomt.
Alternatief wetsvoorstel voor Wet VBAR in voorbereiding
Naast de Wet VBAR werken de VVD, CDA, D66 en SGP aan een alternatief wetsvoorstel, de Zelfstandigenwet. Dit voorstel is gebaseerd op het Belgische model, waarbij sectoren zelf een grens kunnen bepalen tussen loondienst en zelfstandigheid.
Dat voorstel ligt nu ter internetconsultatie en of dat doorgaat, is op dit moment ook nog onzeker. Zeker met een demissionair kabinet is het afwachten welke richting de wetgeving op gaat.
Wat kun je nu doen als uitzendbureau?
Hoewel de VBAR nog niet is ingevoerd, is stilzitten geen optie. De Belastingdienst kijkt immers al mee.
5 tips om je goed voor te bereiden op de Wet VBAR:
- Controleer of het uurtarief van je zzp’ers boven de €37 ligt.
- Gebruik de WZOP-toets om risico’s in kaart te brengen.
- Zorg voor goede schriftelijke afspraken én controleer of de praktijk klopt.
- Wees alert op signalen van schijnzelfstandigheid en waarschuw je inleners hiervoor.
Wet VBAR: Voorbereiden is nú al nodig
De Wet VBAR is nog geen feit, maar de regels rondom het werken met zelfstandigen worden strenger. De Belastingdienst controleert actief en bij fouten kunnen de gevolgen fors zijn.
Werk je als intermediair met zzp’ers? Flexhub heeft een uitgebreide checklist voor je. Zo voorkom je problemen achteraf. Wil je hulp of sparren over jouw situatie? De experts van Flexhub staan voor je klaar!
Download gratis whitepaper ZZP’ers in 2025

Wil je meer weten over het bemiddelen van zzp’ers in 2025 en de voor- en nadelen van de verschillende vormen, ook met het oog op de aangescherpte regelgeving? Download dan onze whitepaper ‘Werken met zzp’ers in 2025’.
Veelgestelde vragen over de wet VBAR
Ja, dat is verstandig. Zeker als je nu werkt met standaardmodellen of verouderde contracten. Zorg dat je overeenkomsten aansluiten op de WZOP-toets en de praktijk van de samenwerking goed beschrijven.
Dan kun je als (indirecte) opdrachtgever worden aangesproken op schijnzelfstandigheid. Zorg dat je opdrachtgevers goed geïnformeerd zijn en vraag waar nodig om aanvullende documentatie of een risicoverklaring.
De VBAR vervangt de Wet DBA. In plaats van een open norm komt er een concreet toetsingskader (WZOP), met meer houvast. Nieuw is ook het rechtsvermoeden bij een laag uurtarief.
Die geven straks geen zekerheid meer. Sinds september 2024 worden er geen nieuwe modellen meer goedgekeurd en de oude zijn alleen geldig als de praktijk volledig klopt met de tekst. Beter is het om een eigen overeenkomst te laten toetsen.
Die wet is een alternatief initiatief uit de Tweede Kamer. Of deze wet erdoor komt, is afhankelijk van politieke besluitvorming, wat extra gevoelig ligt nu het huidige kabinet demissionair is. Voorlopig is de VBAR het officiële voorstel van het ministerie.
Als je zelf opdrachtgever bent (bijvoorbeeld bij bemiddeling zonder inlener), ja. Maar ook bij bemiddeling mét inlener is het belangrijk dat je de opdrachtgever wijst op de risico’s. In sommige situaties kan de Belastingdienst jou mede aansprakelijk stellen.
De Belastingdienst kan loonheffingen en premies naheffen, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025. Ook als je werkt met zzp’ers die achteraf werknemer blijken te zijn.
Informeer ze over het rechtsvermoeden en de risico’s. Bied alternatieven zoals payroll of uitzenden aan. En documenteer dat je ze actief hebt gewezen op de gevolgen.
Dan wordt de behandeling uitgesteld totdat er een nieuw kabinet is. Dat betekent uitstel, maar geen afstel. De inhoudelijke lijn blijft waarschijnlijk overeind.
Het kabinet wil een objectieve maatstaf om kwetsbare zelfstandigen beter te beschermen. Lage tarieven gaan vaak samen met weinig onderhandelingsmacht en minder zelfstandigheid.
Ja, dat bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. De verwachting is dat het per 1 januari 2026 stijgt naar ongeveer €38.