23/05/2022

Kennismaken met medewerker debiteurenbeheer Anne

Anne Bouman werkt sinds de zomer van 2021 bij Flexhub. Net als veel van onze andere medewerkers is ze via via bij ons terecht gekomen.

Hele switch

“Voordat ik bij Flexhub aan de slag ben gegaan, werkte ik als managementassistent bij een staalbedrijf en daarvoor bij een IT-bedrijf. Een hele andere tak van sport dus. De flexbranche was helemaal nieuw voor mij, net als de financiële administratie. Maar ik heb zeker geen spijt van deze switch. Ik wilde namelijk graag dichter bij huis werken, in een jonge werkomgeving en niet bij een mega-bedrijf. Flexhub voldoet aan al deze wensen en dus ben ik vol enthousiasme vorig jaar begonnen aan deze nieuwe uitdaging.”

Zorgen dat facturen betaalt worden

“Als medewerker debiteurenbeheer is het mijn taak om te zorgen dat onze debiteuren hun facturen betalen. Ik ben dus veel aan het bellen en mailen, beheer de mailbox van onze afdeling en corrigeer facturen als er een foutje in staat. Voor facturen waarvan de betalingstermijn verstreken is, hebben we een standaard actiepad. Misschien wel eens leuk om daar een inkijkje in te geven.”

Actiepad

“Ons actiepad bij een verlopen factuur is als volgt:

  • 1e herinnering per mail
  • Service contact moment (telefonisch): is de factuur in goede orde ontvangen?
  • 1e aanmaning
  • 2e telefonisch contact
  • 2e aanmaning
  • Overleg met intermediair of zij wellicht een andere contactpersoon hebben bij de inlener die wij kunnen benaderen
  • Overdracht dossier naar Kimberley (Credit Control Manager) die het vervolgtraject oppakt

Uiteraard hebben we hier een handig systeem voor, waarin alle debiteuren staan. Als een factuur wordt verstuurd, wordt deze in het systeem ingeladen. Door een geautomatiseerd proces krijgen we elke dag een lijst met acties voor die dag. Notities van contactmomenten slaan we ook hierin op, zodat elk teamlid binnen debiteurenbeheer op de hoogte is van de belangrijke zaken. En zo verliezen we dus nooit een debiteur uit het oog.”

Debiteurenbeheer is leuk

“Ik kan me voorstellen dat niet iedereen enthousiast wordt van debiteurenbeheer, maar het is veel leuker dan het wellicht op het eerste gezicht lijkt. Met de meeste debiteuren hebben we heel goed contact. Als ik bel is het niet mijn doel om de debiteur ter verantwoording te roepen, maar echt te luisteren naar wat eventueel het probleem is en om samen een oplossing te zoeken. En meestal boeken we hierdoor positieve resultaten. Aan de andere kant heb je ook meer uitdagende debiteuren, maar ook dat vind ik leuk. Je werkt daarin nauw samen met onze klanten, de intermediairs. En je behaalt samen dan het doel: dat iedereen krijgt waar hij recht op heeft.”

Werken bij Flexhub

“Flexhub is een jonge en frisse club en ik geniet van de informele sfeer die er hangt. In mijn vorige banen was de sfeer vaak vrij formeel, maar hier is dat gelukkig juist tegenovergesteld. Daarnaast hebben we een fijne hands on mentaliteit. We weten van aanpakken en werken hard, terwijl het onderling vaak heel ontspannen aanvoelt. Je hebt ook echt het idee dat je het met z’n allen doet bij Flexhub. En ook de facilitaire zaken zijn goed geregeld: goede koffie en elke dag een uitgebreide lunch van Karin. Door al deze zaken, ga ik elke dag met plezier naar mijn werk.”

Deel artikel