07/10/2020

TigiForce

“Onze uitzendkrachten zijn geen nummer, maar kennen we persoonlijk”

Mijn verhaal, Wim Brand van TigiForce.

5 jaar geleden zijn Wim Brand en zijn zoon Jeffrey gestart met uitzendbureau TigiForce. De reden? “Wij geloofden het verschil te kunnen maken voor zowel opdrachtgever als uitzendkracht. Dit wilden wij bereiken door een betrokken benadering naar de kandidaten te hebben en ons te richten op het volledig ontzorgen van onze opdrachtgevers.”

Van ‘politieagentje’ spelen naar een eigen uitzendbureau

“Ik heb niet altijd in de uitzendbranche gewerkt. Lange tijd heb ik aan de andere kant van de lijn gestaan als manager bij een groot bedrijf. Daar had ik ongeveer 60 man aan vast personeel onder mij. Op een gegeven moment wilden we verder groeien als bedrijf en kwamen we mensen tekort. Toen ben ik in aanraking gekomen met een uitzendbureau. Via dit uitzendbureau heb ik 40 Portugese uitzendkrachten ingeleend. Onder andere hierdoor ben ik erachter gekomen dat sommige uitzendbureaus hun uitzendkrachten niet goed behandelen. Na verloop van tijd was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Manager zijn is leuk, maar het voelt soms ook wel een beetje als politieagentje spelen. Uiteindelijk ben ik toen bij een uitzendbureau gaan werken en zo in de uitzendbranche terechtgekomen.”

Verder in de uitzendbranche

“Bij dit uitzendbureau kreeg ik meteen al aardig wat verantwoordelijkheid. Met het uitzendbureau liep het heel goed, maar toen de eigenaar ook nog een eigen werkplaats begon, was dat het begin van het einde. Uiteindelijk ging het bedrijf na vijf jaar failliet. Inmiddels had ik al een aardig netwerk opgebouwd binnen de uitzendbranche en werden mij verschillende functies bij andere uitzendbureaus aangeboden. Toen dacht ik bij mezelf: waarom beginnen we niet gewoon een eigen uitzendbureau? En dat hebben we gedaan. Inmiddels bestaat TigiForce alweer 5 jaar.”

Verbreding

“Ons specialisme ligt voornamelijk in het leveren van personeel in de metaaltechniek. Uit deze branche komt ook onze grootste klant. Toch streven we er momenteel naar om ons te verbreden. Zo zijn we onder andere bezig met midden- en hoogkader personeel op werving & selectie basis. Ook zijn wij op zoek binnen andere branches, waaronder de elektrotechniek. Ik ben zelf acht jaar praktijkopleider geweest in de elektrotechniek en ken dus de branche. Door de toch wel toenemende vergrijzing in deze branches is het steeds lastiger om aan Nederlandse vaklieden te komen. Daarom zijn we genoodzaakt om met Engelstalig personeel te werken om alsnog aan de vraag van onze opdrachtgevers te voldoen.”

Geen nummers

“Wat maakt ons anders dan onze concurrenten? Dat is een goede vraag. Wat voor ons bij TigiForce heel belangrijk is, is dat we onze uitzendkrachten persoonlijk kennen en niet zien als een nummer. We proberen echt een band op te bouwen en helpen ze zo goed mogelijk aan een baan die bij hen past. Ook zijn wij bereid om zeven dagen per week, ook na 17.00 uur, de telefoon op te pakken om onze klanten uit de brand te helpen.”

Rebranding TigiForce

“Door alle drukte en successen hebben we een flinke achterstand opgelopen in onze marketing en branding. De sociale media kanalen en website zijn niet meer up to date en het was hoog tijd om daar iets aan te doen. Daarom hebben we een professioneel marketingbureau de taak gegeven om de branding aan te pakken. Zo worden momenteel onze huisstijl, logo en website volledig vernieuwd. Ook wordt er een uniek thema bedacht dat ons meer herkenbaar gaat maken.” Niet onbelangrijk, want TigiForce maakt veelal verbinding met klanten en uitzendkrachten via LinkedIn. “Zeker nu heb je door het coronavirus minder face to face contact en gaat heel veel en via de mail. Corona heeft het bovendien lastiger gemaakt om uitzendkrachten te plaatsen. Dan is het belangrijk om goed zichtbaar te zijn.

De samenwerking met Flexhub

“Verschrikkelijk”, grapt Wim Brand op de vraag hoe de backoffice dienstverlening van Flexhub bevalt. “Nee, dat is gekkigheid. We zijn erg tevreden over Flexhub en het is enorm fijn dat we een vaste contactpersoon hebben om mee te sparren. In ons geval is dat Denise. Denise heeft een uitgebreide achtergrond in de uitzendbranche, waardoor ze goed weet tegen welke zaken we aan lopen en hoe ze ons het beste van dienst kan zijn. Dit zorgt voor veel wederzijds begrip, wat resulteert in een fijne samenwerking.”

Eigenrisicodrager voor de Ziektewet

“Flexhub is onder andere verantwoordelijk voor zaken als de urenregistratie van onze uitzendkrachten en het invoeren van nieuwe klantgegevens en uitzendkrachten in het systeem. Maar ook grotere zaken hebben we uit handen gegeven. Zo hebben we ervoor gekozen om eigenrisicodrager* voor de Ziektewet te worden. We hoeven hierdoor geen premie meer af te dragen aan het UWV, waardoor we direct veel kosten besparen.”

*Meer weten over eigenrisicodragerschap Ziektewet? Lees dan onze blog hierover.

Deel artikel
Ook interessant: