ChatGPT inzetten als recruiter
Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt, krijgt recruitment een steeds belangrijkere rol. Recruitment is een essentieel proces voor elke organisatie om te groeien en te floreren. Het is cruciaal om de juiste kandidaten aan te trekken, te beoordelen en te selecteren.
Traditionele wervingsprocessen zijn echter tijdrovend en kunnen kostbaar zijn. En hoewel er de laatste jaren al veel tools zijn gekomen om tijd te besparen in het recruitmentproces, is er nog steeds veel winst te behalen. En daar komt ChatGPT om de hoek kijken…
Dit artikel is gecontroleerd door Michelle den Boer, expert op het gebied van recruitment.
Inhoud ChatGPT inzetten als recruiter
In dit artikel laten we zien hoe je als recruiter ChatGPT in kunt zetten om betere resultaten te behalen in minder tijd. Win-win dus. Naast dat we een algemeen beeld schetsen van de mogelijkheden van ChatGPT in het recruitmentproces, geven we ook concrete voorbeelden en tips.
- Wat is ChatGPT?
- Wat kan ChatGPT betekenen in het recruitmentproces?
- Hoe schrijf je een goede ChatGPT prompt als recruiter?
- ChatGPT voor de uitzendbranche?
Download complete whitepaper ChatGPT inzetten voor Recruitment
Zoals je kunt zien aan de inhoudsopgave is dit een aardig uitgebreid artikel, maar nog lang niet compleet. Wil je het complete plaatje hebben en de informatie bovendien makkelijk terug kunnen vinden in de toekomst? Download dan onze whitepaper ChatGPT inzetten voor Recruitment. Zo heb je alle informatie compleet en direct beschikbaar wanneer je die nodig hebt.
Wat is ChatGPT?
Op de vraag ‘Wat is ChatGPT’ kan de tool zelf natuurlijk het beste antwoord geven. Het eerste gegenereerde antwoord vonden we wat ingewikkeld, dus vroegen we de tool om zijn antwoord aantrekkelijker en makkelijker te herschrijven. Daarop gaf hij het volgende antwoord:
Ik ben ChatGPT, een flink taalmodel gemaakt door OpenAI. Ik ben gebaseerd op de super slimme GPT (Generative Pre-trained Transformer) architectuur. Met mijn talent om natuurlijke taal te begrijpen en te verwerken, kan ik jou allerlei interessante antwoorden geven op een breed scala aan vragen en opdrachten. Ik haal mijn kennis uit talloze bronnen, zoals het internet, boeken en andere teksten. Naast het beantwoorden van vragen, kan ik ook gezellig kletsen en zelfs creatieve stukken schrijven. Kortom, er valt genoeg te beleven met mij!
Kortom: ChatGPT kan mensachtige reacties geven op elk gegeven ‘commando’ of zoals het in vakjargon wordt genoemd: ‘prompt’.
Wat kan ChatGPT betekenen in het recruitmentproces?
Bekijk onderstaande video om te zien wat ChatGPT kan betekenen in het recruitmentproces? Onder de video vind je uitgebreidere informatie over deze punten.
ChatGPT kan worden gebruikt voor heel veel toepassingen, waaronder recruitment. Met zijn vermogen om in real-time antwoorden te genereren, kan ChatGPT recruiters helpen tijd te besparen en hun recruitmentprocessen te stroomlijnen.
Als je aan ChatGPT vraagt wat het kan betekenen voor recruiters en het recruitmentproces geeft het zelf 4 voorbeelden. Vervolgens hebben we om nog 4 voorbeelden gevraagd, waardoor we uiteindelijk een lijstje van 8 voorbeelden konden maken. Maar vraag je door, dan komen er nog er nog veel meer opties bij.
Note: Hieruit blijkt al dat het belangrijk is om concrete prompts (commando’s/vragen) te stellen. Hoe specifieker je bent, hoe betere resultaten je krijgt! Wees wel kritisch, want de lijst met voorbeelden kan eindeloos worden.
- Beoordelen kandidaten
- Screening van cv’s
- Beantwoorden van vragen
- Het schrijven van vacatureteksten
- Sourcing van kandidaten
- Employer branding
- Follow-up van sollicitanten
- Oefenen van sollicitatiegesprekken
1. ChatGPT gebruiken voor beoordelen klanten
ChatGPT kan helpen bij het beoordelen van kandidaten, door bijvoorbeeld vragen op te stellen die gebruikt kunnen worden in het sollicitatiegesprek. Zie hieronder een voorbeeld:
Geef je nog specifiekere prompts, dan kan je deze vragen nog veel verder optimaliseren.
Na de sollicitatiegesprekken kan ChatGPT ook helpen de antwoorden van de kandidaten te analyseren en de recruiter helpen bij het kiezen van de beste kandidaat voor de functie.
Door ChatGPT te gebruiken om vragen te genereren, kunnen recruiters ervoor zorgen dat ze alle kandidaten beoordelen aan de hand van dezelfde criteria en hun antwoorden vergelijken om de meest geschikte kandidaat voor de baan te selecteren, zonder bias.
We kunnen hier uitleggen hoe dat allemaal werkt, maar zo’n vraag kun je dus ook prima aan ChatGPT zelf vragen 😉
2. Screening van cv’s
Het handmatig screenen van cv’s van sollicitanten is vaak een tijdrovend proces. ChatGPT kan worden gebruikt om dit proces te automatiseren. Geef ChatGPT bijvoorbeeld als prompt: Beoordeel dit cv en vertel me of de kandidaat de vereiste vaardigheden en ervaring heeft voor de functie. ChatGPT zal vervolgens het cv analyseren en een reactie genereren, zoals: De kandidaat heeft ervaring in een vergelijkbare rol en bezit de vereiste technische vaardigheden. Hij/zij heeft ook uitstekende communicatieve vaardigheden en heeft positieve feedback ontvangen van zijn vorige werkgevers.
Door ChatGPT te gebruiken voor cv-screening kunnen recruiters tijd besparen en zich concentreren op het beoordelen van de meest geschikte kandidaten voor de functie.
Note: Hoe dit precies in zijn werk gaat is best een technisch verhaal. Er zijn in ieder geval verschillende mogelijkheden voor integratie in je ATS via een API. Ook kun je zelf cv’s en motivatiebrieven handmatig uploaden of gebruik maken van e-mailintegratie. Heb je hier interesse in? Stel ook in dit geval je specifieke vraag aan ChatGPT. Ben je klant van Flexhub? Dan kun je altijd contact opnemen en helpen we je graag verder.
3. Beantwoorden van vragen
Als recruiter kan je ChatGPT gebruiken om vragen te beantwoorden van kandidaten, bijvoorbeeld over het bedrijf, de functie of het sollicitatieproces. Dit kan de workload van recruiters verminderen en hen in staat stellen zich te richten op andere belangrijke taken.
4. Het schrijven van vacatureteksten
Het schrijven van aantrekkelijke vacatures is een vak op zich. Omdat we geloven dat ChatGPT hier een grote bijdrage in kan leveren, gaan we hier graag uitgebreid op in in een volgend artikel. Klik hier om het artikel over vacatureteksten schrijven met ChatGPT te lezen.
5. Sourcing van kandidaten
ChatGPT kan recruiters helpen bij het sourcen van kandidaten door te zoeken naar geschikte profielen op professionele netwerken zoals LinkedIn en jobboards. Het kan bijvoorbeeld criteria zoals ervaring, vaardigheden en locatie gebruiken om een lijst van potentiële kandidaten samen te stellen.
6. Employer branding
ChatGPT kan recruiters helpen bij het verbeteren van de employer branding van hun bedrijf. Bijvoorbeeld door het beantwoorden van vragen over de bedrijfscultuur, de visie, de missie en andere aspecten die kandidaten belangrijk vinden. Dit kan helpen bij het aantrekken van geschikte kandidaten.
7. Follow-up van sollicitanten
ChatGPT kan recruiters helpen bij het opvolgen van sollicitanten door het verzenden van automatische e-mails of berichten. Dit kan de candidate experience verbeteren en kandidaten op de hoogte houden van de status van hun sollicitatie.
Note: We hebben het hier telkens over ChatGPT, maar er zijn uiteraard heel veel verschillende AI-tools. Veel ATS-systemen maken hier ook al gebruik van.
8. Oefenen van sollicitatiegesprekken
Ook voor sollicitanten kan ChatGPT helpen bij het vergroten van hun kansen op die droombaan! En als recruiter is dat dan weer goed om te weten, mocht je jouw kandidaten willen begeleiden in hun sollicitatieproces bij een opdrachtgever. Stel: je wilt je kandidaat laten oefenen voor een sollicitatiegesprek. Je kunt dan uiteraard zelf de rol van hiring manager spelen, maar je kunt ook ChatGPT vragen die rol te spelen. Zo kun je een vrij waarheidsgetrouwe simulatie van een sollicitatiegesprek genereren. Zie het voorbeeld hieronder.
Hoe schrijf je een goede ChatGPT prompt als recruiter?
Als je ChatGPT gebruikt voor recruitment is het essentieel om een goede prompt te schrijven om het gewenste resultaat te krijgen. Hoe nauwkeuriger en specifieker de prompt, hoe beter het resultaat.
Als voorbeeld hierbij twee verschillende resultaten wanneer een slechte en een goede prompt wordt gebruikt voor een soortgelijke taak:
Taak: Het plannen van een sollicitatiegesprek met een kandidaat voor volgende week met behulp van ChatGPT.
Foutieve ChatGPT prompt
- Slechte prompt: Plan een sollicitatiegesprek voor volgende week.
- Reactie van ChatGPT: Sorry, ik begrijp niet wat je bedoelt met ‘volgende week’. Zou je me alsjeblieft een specifieke datum en tijd kunnen geven?
- Uitleg: Deze prompt is te vaag en geeft geen specifieke details, waardoor het moeilijk is voor ChatGPT om een reactie te genereren.
Goede ChatGPT prompt
- Goede prompt: Kun je een sollicitatiegesprek inplannen met John Smith op dinsdag 18 april om 14:00 uur?
- Reactie van ChatGPT: Ja hoor, ik heb je agenda gecontroleerd en dinsdag 18 april om 14:00 uur is beschikbaar. Wil je dat ik het sollicitatiegesprek inplan?
- Uitleg: Deze prompt is specifiek en geeft alle benodigde details, waardoor het gemakkelijk is voor ChatGPT om een reactie te genereren en het sollicitatiegesprek in te plannen.
Zoals je kunt zien, kan het gebruik van een goede prompt resulteren in een meer nauwkeurige en nuttige reactie van ChatGPT, terwijl het gebruik van een slechte prompt tot verwarring en fouten kan leiden. Zie ChatGPT vooral als je digitale stagiair. Vage opdrachten leiden niet tot goede resultaten, maar geef je een duidelijke opdracht, dan kan het veel werk uit handen nemen.
Oefenen met ChatGPT prompts
Onze tip: probeer het zelf! Maak een account aan via openai.com en ga eens oefenen met het schrijven van een goede prompt! Nu is het nog gratis… dit zal naar verwachting niet lang meer duren.
Begin simpel en voeg steeds meer details toe in je prompt. Denk ook aan zaken als schrijfwijze, humor, etc. Door dat te benoemen in je prompt, zie je de output veranderen en kan je de output steeds verder bijschaven.
ChatGPT voor de uitzendbranche
Uit bovenstaande blijkt dat ChatGPT talloze mogelijkheden biedt voor recruitment. Ditzelfde geldt natuurlijk voor uitzend- en detacheringsbureaus. Met name bij wervingsprocessen met een hoog volume kan je als recruiter zo veel tijd besparen. Met behulp van ChatGPT kunnen uitzendbureaus het screeningproces van cv’s en de beoordeling van kandidaten automatiseren. ChatGPT kan ook worden gebruikt om antwoorden te genereren op veelgestelde vragen van kandidaten, zoals:
- Welke documenten moet ik verstrekken om te kunnen werken?
- Hoe vaak krijg ik betaald?
Dit kan uitzend- en wervingsbureaus helpen tijd te besparen en de kandidatenervaring te verbeteren door snelle en nauwkeurige antwoorden te bieden. Omdat ChatGPT een taalmodel is, kan het ook helpen bij het maken van vacatureteksten of bijvoorbeeld een pakkende post voor op je social media kanalen.
Meer informatie?
Ben je op zoek naar meer informatie over ChatGPT inzetten voor recruitment? Download dan onze complete whitepaper, vol met concrete voorbeelden en tips. Of lees het artikel AI en marketing: praktische tips en voorbeelden voor uitzendbureaus.