28/06/2023

AI en marketing: praktische tips en voorbeelden voor uitzendbureaus

Via onze nieuwsbrieven en onze social media kanalen deelden we in mei en juni onze whitepaper ChatGPT inzetten voor recruitment. Het aantal downloads en reacties/vragen erop was groot. Eén van de vragen die binnenkwam was: kunnen jullie ook tips geven hoe we AI in kunnen zetten voor de marketing van ons uitzendbureau?

Ons antwoord is uiteraard: JA! Hoewel wij ook nog echt niet alles weten, zijn we enthousiast over de mogelijkheden die we inmiddels ontdekt hebben. Daarom delen we graag onze ervaringen.

Dit artikel is gecontroleerd door Rosalynn van der Hoeven, marketing- en communicatiecoördinator bij Flexhub.

AI en de marketing van Flexhub

Als marketingteam bij Flexhub ontdekken we eigenlijk dagelijks nieuwe toepassingen. En hoewel we het leuk vinden om zelf content te creëren, is onze tijd ook maar beperkt. Daarom proberen we AI zoveel mogelijk in te zetten om werkzaamheden te versnellen en inspiratie op te doen.

In dit artikel behandelen we 4 marketingdisciplines waarbij we momenteel veel gebruikmaken van AI:

  1. Contentmarketing met hulp van AI
  2. SEO – teksten optimaliseren voor zoekmachines m.b.v. AI
  3. Afbeeldingen creëren met AI
  4. Video’s creëren met AI

Contentmarketing met hulp van AI

Op het gebied van contentmarketing gebruiken we met name ChatGPT voor het schrijven van websiteteksten en het creëren van een contentkalender en social media posts.

Schrijven van websiteteksten met ChatGPT

Vooral met het schrijven van websiteteksten kan ChatGPT veel tijdwinst opleveren. Met een duidelijke prompt waarin je het onderwerp, eventuele sub-onderwerpen, aantal woorden en de tone-of-voice aangeeft, krijg je vaak al een mooie outline van de gewenste tekst. Vervolgens kan je ChatGPT nog vragen om specifieke aanpassingen en voorstellen voor titels. Ben je grotendeels tevreden? Kopieer dan de tekst naar bijvoorbeeld Word om het artikel verder bij te schaven. Gemiddeld bespaart ons dat toch zo’n 2-3 uur per artikel.

Creëren contentkalender met ChatGPT

Elke maand een contentkalender vullen met leuke en interessante social media posts is best een uitdaging. Daarom gebruiken we ChatGPT om onze contentkalender aan te vullen. Ook hier benadrukken we weer: hoe gedetailleerder je prompt, hoe beter de output. Een goede prompt is bijvoorbeeld: “Genereer een contentkalender voor social media voor een uitzendbureau dat zich richt op het werven en plaatsen van uitzendkrachten in de technieksector. Creëer een mix van informatieve en boeiende berichten die de doelgroep aanspreken en de betrokkenheid vergroten. De contentkalender moet een periode van één maand beslaan. Ga uit van 10 social media posts in totaal.”

Geef eventueel ook specifieke informatie over:

  • Je doelgroep: Beschrijf de doelgroep van je uitzendbureau. Geef informatie over hun demografische gegevens, interesses, uitdagingen en behoeften.
  • Thema’s en onderwerpen: Geef een lijst van relevante thema’s en onderwerpen die betrekking hebben op jouw sector en aantrekkelijk zijn voor de doelgroep. Denk aan trends, carrièreadvies, opleidingsmogelijkheden, sollicitatietips, bedrijfsnieuws, etc.
  • Evenementen en feestdagen: Vermeld belangrijke evenementen, vakanties en feestdagen die relevant zijn voor de jouw doelgroep.
  • Contentformaten: Geef aan welke soort content je wilt opnemen, zoals bloglinks, infographics, video’s, inspirerende citaten, polls, etc.
  • Doelstellingen: Benoem de doelstelling van de contentkalender, zoals het vergroten van de betrokkenheid, het genereren van leads of het versterken van de merkbekendheid.

Met deze input kan ChatGPT de contentkalender genereren, rekening houdend met de doelgroep, relevante thema’s en evenementen, contentformaten en de gewenste doelstellingen. Uiteraard is het belangrijk om de gegenereerde content te checken en eventueel aan te passen om ervoor te zorgen dat het aansluit bij de specifieke behoeften van jouw uitzendbureau en doelgroep.

Voorbeeld social media kalender ChatGPT

Een voorbeeld van de output van ChatGPT op basis van de prompt om een contentkalender te genereren vind je hieronder:

Als je ChatGPT vervolgens vraagt of hij ook de bijpassende social media posts wil schrijven voor LinkedIn, krijg je dit resultaat:

Best een aardige eerste opzet, als je het ons vraagt. Ben je niet tevreden? Dan kan je altijd om nog een paar variaties vragen.

Note: De eerste keer is het maken van de juiste prompt even wat werk, maar als je je opdracht opslaat, kan je hem elke maand, met wat kleine aanpassingen, opnieuw gebruiken.  

Creëren social media posts met ChatGPT

Heb je ChatGPT al gebruikt voor het creëren van je contentkalender, dan zitten daar uiteraard ook al bruikbare social media posts in. Maar je zult regelmatig ook bij al bestaande artikelen een goede social media post willen maken. Plak dan heel simpel de tekst van je artikel in ChatGPT en vraagt ChatGPT om hier een aansprekende social media post bij te maken. Benoem in de prompt de gewenste lengte van je tekst, of je ook voorstellen voor hashtags wilt krijgen en wat de tone-of-voice moet zijn. Voeg eventueel ook informatie over je doelgroep en doelstellingen toe (zie voor uitleg de opsomming hierboven bij de alinea ‘Creëren contentkalender). Wil je wat te kiezen hebben? Vraag dan om een paar variaties en kies de beste uit, of maak een mix van je favorieten.

SEO – teksten optimaliseren voor zoekmachines m.b.v. AI

Eigenlijk gaan we op het vlak van SEO hetzelfde te werk als eerder beschreven in de alinea over het schrijven van websiteteksten. In de prompt geven we naast de genoemde punten ook duidelijk aan op welke zoektermen het artikel moet ranken. ChatGPT verwerkt deze zoekwoorden dan op een logische manier in de tekst.

Ook kun je ChatGPT gebruiken voor SEO-optimalisatie van bestaande teksten. Door een bestaande tekst in ChatGPT te plakken en in de prompt aan te geven op welke zoekwoorden je wilt ranken, verbetert ChatGPT het bestaande artikel.

Gebruik je al een specifieke (betaalde) SEO-tool, zoals Semrush of Ubersuggest? Dan kan je ook gebruikmaken van hun geïntegreerde AI-assistent.

Afbeeldingen creëren met AI

Ook voor het creëren van afbeeldingen zijn inmiddels diverse AI-tools beschikbaar. Denk aan Midjourney, Adobe Firefly en DALL·E 2. Om daar goed mee uit te voeten te kunnen, moet je echter best veel oefenen. Ook wij hebben dat nog niet echt onder de knie. Gelukkig beschikt Canva inmiddels ook over diverse AI mogelijkheden (zelfs in de gratis versie), zoals het genereren van beeld op basis van ingevoerde tekst en het verwijderen van achtergronden of andere elementen in je foto. Ook kan je een element in je foto vervangen door in tekst aan te geven waardoor het vervangen moet worden, zie het voorbeeld hieronder:

(Bron: 8 Canva AI tools to improve your design workflow | Zapier)

Een andere handig toepassing is om Canva een presentatie te laten genereren. Het geeft nog geen perfecte uitkomst, maar wel een goede eerste opzet die je daarna zelf verder in kunt vullen.  

Omdat Canva ook een gratis versie heeft, kan je het heel gemakkelijk zelf eens uitproberen.

Video’s creëren met AI

Op het gebied van video is er inmiddels ook heel veel mogelijk. Voor video gebruiken wij nu vooral Synthesia. Synthesia is met name geschikt voor instructievideo’s. Na het aanmaken van een (betaald) account, kies je een presentator uit de bibliotheek en je favoriete stem. Vervolgens kan je een aantal sheets maken (vergelijkbaar met PowerPoint) en voer je de tekst in die je de presentator wilt laten zeggen. Deze tekst kan je uiteraard ook weer door ChatGPT of door de AI-assistent van Synthesia zelf laten schrijven. Zo creëer je binnen 30 minuten duidelijke instructievideo’s met ondertiteling. Het is ook mogelijk om je eigen avatar (presentator) te creëren, om het authentieker te maken.

Uiteraard zijn er naast Synthesia nog diverse andere tools, maar wij vinden deze tool momenteel het beste werken voor de video’s die wij willen maken.

De ontwikkelingen op AI-gebied gaan door

De ontwikkelingen op het gebied van AI gaan hard. Nu werken we vooral met allerlei losse AI-tools. Maar we kijken met enthousiasme uit naar de lancering van Copilot van Microsoft (momenteel is alleen een beperkte persoonlijk preview beschikbaar). Deze AI-assistent van Microsoft zal geïntegreerd worden in alle Microsoft apps en haalt zijn informatie ook uit al die verschillende apps. Zo kun je hem bijvoorbeeld vragen om een voorstel te maken op basis van aantekeningen van de meeting van de dag ervoor of een samenvatting van een PowerPoint presentatie. Ook kan hij analyses maken in Excel, teksten schrijven in Word, PowerPoint presentaties animeren, antwoord geven op mails, etc. Bekijk onderstaand filmpje voor een beeld van de mogelijkheden.

Kortom, Copilot zal de tijd die je besteedt aan randzaken, fors verminderen. Nu zit Copilot nog in de testfase, maar zodra het compleet gelanceerd wordt, zullen we dit artikel updaten.

Probeer het gewoon!

Onze tip: probeer het gewoon! Veel mensen om ons heen denken dat het veel ingewikkelder is dan het in werkelijkheid is. Weet je bijvoorbeeld niet hoe je een goede prompt kunt schrijven? Ook dat kan je aan ChatGPT vragen. Voor dit artikel gaf ik bijvoorbeeld als prompt:  “Wat is een goede prompt om een contentkalender voor social media te genereren? En welke input moet je ChatGPT geven om een goede contentkalender te creëren?” En als output kreeg ik inderdaad een goede prompt, die ik vervolgens iets aanvulde, waarna ik een goede contentkalender als output kreeg.

Dus…. een kind kan de was doen 😉

Afbeelding gegeneerd met de AI-tool ‘Text to image’ van Canva
Deel artikel
Auteur
Arga de Bruin
Arga is als marketeer al jarenlang actief voor ondernemingen in de flexbranche. Met input van diverse specialisten, schrijft ze graag over inhoudelijke onderwerpen in begrijpelijke taal. Nieuwe ontwikkelingen volgt ze op de voet en één van haar beste vrienden is momenteel ChatGPT. Niet zozeer voor de inhoud, maar wel voor het opdoen van inspiratie. Daarnaast houdt ze zich graag bezig met het ontwikkelen van websites, design en social media campagnes. Bekijk voor meer informatie het LinkedIn profiel van Arga.

LinkedIn-icon

Auteur

Expert
Rosalynn Bommeljé
Rosalynn is als communicatiespecialist de juiste persoon om ingewikkelde informatie te vertalen in jip-en-janneke taal. Binnen Flexhub houdt ze zich met name bezig met klantcommunicatie en interne communicatie, waardoor ze altijd precies weet wat er speelt. Haar vaardigheden gaan echter verder dan dat. Met haar levendige persoonlijkheid en creatieve geest weet ze ook pakkende content te creëren voor onze social media kanalen, waarmee ze een breed publiek weet te bereiken. Daarnaast staat Rosalynn altijd klaar om collega's te ondersteunen bij presentaties en andere middelen. Bekijk voor meer informatie het LinkedIn profiel van Rosalynn.

LinkedIn-icon

Expert