28/09/2023

Marketing met klein team en beperkt budget: tips voor uitzendbureaus

In de dynamische wereld van marketing, waar grote budgetten en uitgebreide teams vaak als noodzakelijk worden beschouwd, lijkt het voor uitzendbureaus met beperkte middelen een uitdaging om een impact te maken. Maar laat je hierdoor niet ontmoedigen! Met de juiste strategieën en benadering kun je als uitzendbureau met een klein marketingteam (of zelfs geen team) en een bescheiden budget nog steeds mooie resultaten behalen. In dit artikel delen we praktische marketingtips om impact te maken met beperkte middelen.

Dit artikel is gecontroleerd door Rosalynn van der Hoeven, marketing- en communicatiecoördinator bij Flexhub.

Inhoudsopgave

Het allerbelangrijkste bij marketing in een klein team: FOCUS!

Het lijkt een inkopper, maar wordt toch regelmatig over het hoofd gezien. Als je slechts een klein team en budget hebt, is focus het allerbelangrijkste! Weeg tijdsinvestering en kosten af tegen de te verwachten impact en kies je middelen wijs. Houd daarmee ook rekening met de talenten die jij en je collega’s hebben. Breng die talenten in kaart en kies de marketingactiviteiten die daarbij passen. Als iemand leuk en vlot kan schrijven, dan zijn geschreven teksten (in allerlei vormen) een geschikt middel. Vind iemand het juist leuk om video’s te maken, dan kan dat je uitgangspunt zijn.

Onze 10 marketingtips voor kleine marketingteams

Hieronder volgen 10 marketingtips. Kies hieruit wat jouw doelgroep aanspreekt, wat past bij jou en wat voor jou en/of je collega’s haalbaar is.

1.    Focus op je niche

In plaats van te proberen de hele markt te bedienen, richt je je op een specifieke niche. Door te begrijpen wat deze doelgroep nodig heeft en hoe je hen het beste kunt bereiken, kun je je marketinginspanningen effectiever inzetten.

2.    Content marketing

Creëer waardevolle en relevante content die aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Blogposts, whitepapers, infographics en video’s kunnen allemaal nuttige tools zijn om je expertise te tonen en je merk op te bouwen. Kies hierbij de vorm die het beste bij jou en je collega’s past. En stel jezelf altijd de vraag: hoe kan ik mijn content meerdere keren gebruiken? Knip een whitepaper bijvoorbeeld op in 5 losse artikelen voor je website met bijbehorende social media posts. Of maak van een geschreven artikel een informatieve video. Is een onderwerp tijdloos, dan kan je na een tijdje opnieuw hetzelfde artikel delen via social media, met net een andere insteek. Zo bereik je meer met minder 😉

3.    Social media slim gebruiken

Kies zorgvuldig de sociale media platforms die het meest relevant zijn voor jouw doelgroep (voor een overzicht van de doelgroep per social media platform klik je hier) en focus je inspanningen daarop. Beter goed aanwezig op één platform, dan half of allerlei platforms. Zelfs met een klein team kun je zo regelmatig waardevolle inhoud delen en interactie hebben met je volgers.

4.    Automatiseer en delegeer

Maak gebruik van marketing-automatiserings-tools om repetitieve taken te stroomlijnen. Denk dan aan e-mailmarketing (e-mail flows) en social media planningstools. Als je budget het toelaat, overweeg dan om freelancers in te schakelen voor specifieke taken, zoals grafisch ontwerp of copywriting.

5.    Maak gebruik van data

Analyseer de prestaties van je marketingcampagnes grondig. Door de resultaten te volgen, kun je je strategie voortdurend optimaliseren. Focus op wat werkt en pas je aanpak aan om verspilling van middelen te voorkomen.

6.    Netwerken en samenwerken

Bouw relaties op met andere lokale bedrijven en uitzendbureaus. Samenwerkingen kunnen leiden tot gedeelde marketinginspanningen en een groter bereik. Je kunt bijvoorbeeld samen een evenement organiseren of elkaars content delen.

7.    Mond-tot-mondreclame

Maak van je opdrachtgevers en uitzendkrachten ambassadeurs. Moedig ze aan om jouw uitzendbureau aan te bevelen in hun eigen netwerk. Meestal is dit de meest waardevolle manier van marketing.

8.    Optimaliseer je website

Je website is vaak de eerste kennismaking met potentiële klanten. Zorg ervoor dat deze snel laadt, mobielvriendelijk is en duidelijke CTA’s (Call to Action) bevat. Dit verhoogt de kans op conversie. Waarschijnlijk moet je hier specifieke kennis voor inhuren. Zorg er dan ook voor dat je iemand inhuurt die ook verstand heeft van SEO (Search Engine Optimization / zoekmachineoptimalisatie). Voor de lange termijn is dit één van de meest kostenefficiënte marketingmiddelen.

Hoewel je misschien beperkt bent in middelen, betekent dit niet dat je achterop hoeft te raken bij marketingtrends. Blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en pas ze toe wanneer ze relevant zijn voor je doelgroep en budget. Een gemakkelijke manier om op de hoogte te blijven is je in te schrijven voor een marketingnieuwsbrief, bijvoorbeeld die van Frankwatching.

10. Geduld en doorzettingsvermogen

Impact maken met een klein marketingteam en een beperkt budget vergt tijd en consistentie. Wees geduldig en blijf doorzetten, zelfs als de resultaten niet onmiddellijk zichtbaar zijn. Het opbouwen van een sterk merk en een loyale klantenkring kan best een tijdje duren en is dan ook een langetermijninvestering.

Meten, weten en verbeteren

Bij al deze tips geldt: meten, weten en verbeteren! Blijf dingen niet doen omdat je ze altijd al doet, maar kijk regelmatig kritisch naar je inspanningen en resultaten. Helaas is het lang niet altijd gemakkelijk om concrete resultaten zichtbaar te krijgen, maar probeer bij nieuwe opdrachtgevers en kandidaten altijd zo goed mogelijk te achterhalen hoe ze bij je terecht zijn gekomen.

Go for it!

We hopen dat dit artikel je wat bruikbare tips en handvatten heeft gegeven om je marketinginspanningen te verbeteren. Wij geloven echt dat je ook met een klein marketingteam (of zelfs met helemaal geen marketingteam) en beperkte budgetten nog steeds impact kunt hebben in de markt. Het draait allemaal om slimme strategieën, gerichte inspanning en het gebruik van beschikbare middelen en talenten op een doordachte manier. Succes!

Meer informatie over marketing?

Ben je als uitzendbureau of recruiter op zoek naar meer informatie over marketing? Lees dan ook het artikel 7 tips voor recruitment marketing in een krappe arbeidsmarkt.

Deel artikel
Auteur
Arga de Bruin
Arga is als marketeer al jarenlang actief voor ondernemingen in de flexbranche. Met input van diverse specialisten, schrijft ze graag over inhoudelijke onderwerpen in begrijpelijke taal. Nieuwe ontwikkelingen volgt ze op de voet en één van haar beste vrienden is momenteel ChatGPT. Niet zozeer voor de inhoud, maar wel voor het opdoen van inspiratie. Daarnaast houdt ze zich graag bezig met het ontwikkelen van websites, design en social media campagnes. Bekijk voor meer informatie het LinkedIn profiel van Arga.

LinkedIn-icon

Auteur

Expert
Rosalynn Bommeljé
Rosalynn is als communicatiespecialist de juiste persoon om ingewikkelde informatie te vertalen in jip-en-janneke taal. Binnen Flexhub houdt ze zich met name bezig met klantcommunicatie en interne communicatie, waardoor ze altijd precies weet wat er speelt. Haar vaardigheden gaan echter verder dan dat. Met haar levendige persoonlijkheid en creatieve geest weet ze ook pakkende content te creëren voor onze social media kanalen, waarmee ze een breed publiek weet te bereiken. Daarnaast staat Rosalynn altijd klaar om collega's te ondersteunen bij presentaties en andere middelen. Bekijk voor meer informatie het LinkedIn profiel van Rosalynn.

LinkedIn-icon

Expert