7 tips voor recruitment marketing in een krappe arbeidsmarkt
De spanning op de arbeidsmarkt neemt toe volgens de data van het CBS (zie onderstaande afbeelding). Het aantal banen en vacatures groeit al enkele maanden en het aantal werklozen daalt. Hierdoor neemt de vraag naar recruitment marketing toe.
Het wordt steeds moeilijker om kandidaten te vinden als uitzend- of detacheringsbureau; en helemaal goede kandidaten. Doordat er minder werklozen zijn, zal er voor het invullen van openstaande vacatures meer focus zijn op latent- en niet-werkzoekenden.
En die moet je een goede worst voorhouden om ze over te halen om te solliciteren! Het belang van een goed (online) werkgeversimago groeit; dat geldt zowel voor de opdrachtgever, als voor het arbeidsbemiddelingsbureau zelf. En daar komt recruitment marketing om de hoek kijken!
Dit artikel is gecontroleerd door Michelle den Boer, expert op het gebied van recruitment.
Online recruitment marketing
Recruitment is steeds meer online recruitment marketing geworden. In de huidige krappe arbeidsmarkt kom je er vaak niet meer mee weg om je vacatures op jobboards te plaatsen en achterover te leunen. Om je in deze krappe arbeidsmarkt te onderscheiden is de focus op passieve kandidaten de manier om vacatures te vervullen.
Daardoor verschuift het werk van een recruiter deels in dat van een (online) marketeer. Maar hoe benader en vind je die passieve kandidaten? Lees hieronder onze tips voor online recruitment marketing oplossingen.
Daarbij zijn o.a. deze marketingmiddelen van belang:
1. Online vindbaarheid (SEO)
De zoektocht van een eventueel werkzoekende begint online. Punt. Daarvan hoeven we niemand te overtuigen. In het groeiend aantal uitzendbureaus is online vindbaarheid steeds belangrijker.. En dan niet op de eigen merknaam, maar op de vacaturetitel. Vindbaarheid op merknaam betekent dat je vist in de vijver van personen die jouw uitzendbureau al kennen en je bent juist op zoek naar een nieuwe vijver.
2. Een aantrekkelijke website en cv-loos solliciteren
Een aantrekkelijke website die duidelijk laat zien wie het uitzendbureau is en wat hem onderscheidt van anderen (niche of unique selling point) is onmisbaar als het gaat om recruitment marketing. De website moet een bezoeker het vertrouwen bieden om via jouw bureau te solliciteren.
Erg belangrijk is dat de website geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. Het aantal mobiele sollicitaties groeit en vooral bij het gebruik van social media als recruitment vehicle zie je dat de meerderheid van de websitebezoekers bestaat uit mobiele gebruikers. Daarom moet je website dus in de eerste plaats geoptimaliseerd worden voor mobiel en niet voor desktop.
En wat is het grootste probleem bij mobiel solliciteren? Het vragen om een CV die iemand niet op zijn telefoon heeft staan. Bedenk goed of een CV per se nodig is voor de gevraagde functie of probeer het te vervangen door een online vragenlijst.
3. Recruitment marketing via online adverteren
Online adverteren biedt de kans om een nieuwe doelgroep te bereiken. Hoewel dit een veelgevraagd middel is voor recruitment marketing, is dit een lastige! Bedenk hierbij dat een potentiële kandidaat op een willekeurige website online een afbeelding voorbij ziet komen die a. überhaupt al moet opvallen, en b. in 1 afbeelding of zin moet triggeren om te klikken voor meer info. Dat is erg lastig, kunnen wij vanuit ervaring vertellen. Van belang hierbij is dat er dus aandacht en tijd wordt besteed aan de vormgeving en tekstopbouw.
4. Aantrekkelijke en inhoudelijk waardevolle vacatures
De tijd is voorbij waarin je een karige vacature kon schrijven met termen die je voortdurend voorbij ziet komen. Als, we herhalen – ALS, je een mogelijke kandidaat bereikt hebt, dan is het van groot belang dat de vacature aanspreekt. Anders is het zonde van je eerder bestede recruitment marketingactiviteiten, toch? Er zijn online veel tips te vinden over hoe je een goede vacaturetekst schrijft. We benadrukken nogmaals: besteed aandacht aan je vacatureteksten en maak gebruik
5. Data-analyse, data-analyse, data-analyse
Aandacht voor en focus op de data van je website en andere marketingactiviteiten is één van de meest waardevolle recruitment marketing activiteiten die je kunt doen. We zien regelmatig uitzendbureaus die veel websitebezoekers hebben, maar weinig sollicitaties ontvangen. Je kunt dan beter aandacht besteden aan website- en/of vacature-aanpassingen, dan aan het bereiken van nieuwe kandidaten.
7 tips voor recruitment marketing
Hoewel we hierboven al een aantal tips gegeven hebben, zetten we er graag nog een aantal op een rijtje:
1. Besteed aandacht aan je imago
Zorg dat geplaatste kandidaten zo tevreden zijn dat ze ambassadeurs worden! Betaal op tijd, betaal beter dan je concurrent, besteed aandacht aan je werknemers/geplaatste werknemers; doe net een beetje meer. Niets is beter dan testimonials binnen recruitment marketing.
2. Durf meer te doen en anders te zijn, ook bij recruitment marketing
Waarin ben jij onderscheidend van concurrerende uitzendbureaus? Om op te vallen moet je anders zijn dan de massa. Dat kan op verschillende manieren. Mogelijkheden zijn: hogere salarissen, extra beloningen, een auto van de zaak, persoonlijke ontwikkelingsplannen of goede opleidingsmogelijkheden. En heb je er weleens aan gedacht om de geplaatste kandidaten een dagje een social media take-over te laten doen, waarin je via hen laat zien wat de functie inhoudt? Zij kunnen het echte beeld schetsen van de baan.
3. Laat iemand die de functie nu uitvoert iets zeggen over de vacature
Potentiële kandidaten willen een goed beeld kunnen krijgen van hun nieuwe job. Voeg aan een vacature een alinea toe waarin je iemand aan het woord laat die iets zegt over de inhoud van de functie. Wat houdt het precies in? Wat is er leuk aan, en wat juist niet? Hoe is de werksfeer? Bij voorkeur voeg je een foto, of nog beter: een video, van de betreffende persoon toe, om het betrouwbaarder te maken. Testimonials zijn erg belangrijk binnen recruitment marketing!
4. Adviseer je opdrachtgever over zijn werkgeversimago
Een goed werkgeversimago is voor jullie beiden van belang; als jij met moeite een nieuwe kandidaat gevonden hebt die vervolgens afknapt op de opdrachtgever is het zonde van je bestede tijd en geld, toch?!
5. Wees kritisch op je marketingmiddelen
Analyseer goed welke kanalen/middelen lonend zijn en welke niet. Maak onderscheid tussen de middelen die direct resultaat opleveren, zoals online adverteren, en langetermijninvesteringen, zoals online vindbaarheid. Blijf aandacht besteden aan de kosten/baten. (Wil je meer doen in minder tijd? Lees dan onze tips en voorbeelden om AI in te zetten voor de marketing van je uitzendbureau)
6. Laat vacatures van veelgevraagde functies online staan en investeer in online vindbaarheid van deze vacatures
Het optimaliseren op online vindbaarheid kost tijd. Dan is het van belang dat deze vacature online blijft staan. Je kunt wel steeds een alinea aanpassen om de functie inhoudelijk aan de opdrachtgever aan te passen.
Belangrijk om mee te nemen als het gaat om de vindbaarheid (SEO) van een vacature is Google for Jobs. Doelgroepanalyse recruitment kun je wel aan Google over laten. De kennis van Google for Jobs is groot en heeft het recruitmentlandschap flink veranderd.
Google kijkt naar de structured data van de vacature, om op basis daarvan de vacature te ranken. Zo rankt je vacature hoger als je werkgever, locatie en salaris noemt. Wil je zien of jouw vacature juist is opgebouwd voor Google for jobs? Doe de test.
7. Maak een persona per vacature
De beste recruitment marketing verschilt per vacature. Een praktisch geschoolde werknemer bevindt zich meestal op andere social media, bezoekt andere websites en heeft andere interesses dan een hoogopgeleide werknemer. Hetzelfde kan je zeggen over de branche waar de vacature op gericht is. Een lasser heeft meestal andere interesses dan een horecamedewerker. Maak dus een persona per vacature waarin je beschrijft welke kenmerken en interesses de ideale kandidaat heeft. Pas daarop je marketing aan en stuur bij op basis van data.
2 extra recruitment marketing tips
Nog 2 extra tips als het gaat om online recruitment marketing:
Automatisering en AI
Door automatisering worden steeds meer taken van een recruiter geautomatiseerd. Nu zorgt dit er niet voor dat er minder contact hoeft te zijn met een kandidaat, maar juist meer. Door sommige taken weg te automatiseren is er meer tijd om kandidaten op een persoonlijke manier te benaderen. Kies dus een slim ATS of recruitment systeem, dat werkt uit handen neemt. En automatiseer zoveel mogelijk processen, maar vergeet niet de kandidaat uit te nodigen voor een kop koffie.
En maak ook gebruik van de mogelijkheden van AI om goede vacatures te schrijven. Tips voor het schrijven van vacatureteksten met hulp van ChatGPT lees je bijvoorbeeld in dit artikel.
Omdenken
De online recruitment trends die wij waarnemen zijn erop gericht op het opvallen van de vacatures door anders dan de anderen te werken. Dat is altijd de kunst in een tijd waarin schaarste regeert. Slimme recruitmentbureaus zijn zich bewust van het feit dat de sollicitant op dit moment de macht heeft. Een goed voorbeeld is het organiseren van sollicitatierondes waarbij de opdrachtgevers solliciteren bij hun potentiële werknemers, i.p.v. andersom.
De beste recruitment marketing voor uitzendbureaus of detacheringsbureaus
Het vinden van goede kandidaten is op dit moment ‘a tough job’. Hoe beter je je (online) imago op orde hebt, hoe beter jij het zult doen t.o.v. jouw concurrenten. Het investeren daarin is dan ook de beste marketing die je kunt doen. En dat is een langetermijninvestering.
Maar zie het zo: hoe beter je het op orde hebt, hoe minder je hoeft te besteden aan marketing en/of recruitment-medewerkers. Kortom; investeer in je uitzend- of detacheringsbureau en zorg dat jij bekend staat als de beste werkgever in jouw regio/niche!
Meer lezen over dit onderwerp?
Vind je dit onderwerp interessant? Lees dan ook het artikel ChatGPT inzetten als recruiter, Vacatureteksten schrijven met ChatGPT of 5 recruitmenttrends en -ontwikkelingen.
Hulp nodig?
Neem gerust contact op! Bij Flexhub kan je hiernaast ook o.a. terecht voor: