15/06/2022

5 recruitmenttrends en -ontwikkelingen

We hebben 5 recruitment trends en -ontwikkelingen in de huidige krappe, maar zeker niet onmogelijke, markt op een rijtje gezet in onderstaande blog. Allereerst nemen we je mee in de recruitment trends van 2023. Lees snel verder.

Inhoud van dit artikel

Recruitment trends 2023

Als er een jaar gekenmerkt wordt door een tekort aan personeel, dan is het 2022 wel. Ook in 2023 zal deze trend doorgezet worden. De horecabranche had één van de grootste, zo niet de grootste, tekorten aan personeel. Los van het algemene tekort aan werknemers, waren de gevolgen van de corona-crisis daar vooral te merken. Tijdens de lockdowns heeft een aanzienlijk gedeelte van het horeca-personeel zich laten omscholen naar een andere beroep. De hoge werkdruk, gecombineerd met lage lonen en afwijkende werktijden, wordt lang niet altijd als positief ervaren. Daarnaast zorgde een groeiend tekort aan personeel in alle branches ervoor dat veel recruiters dezelfde kanalen gebruiken om personeel te werven, waardoor de vacatures onderling steeds meer concurreren en dus minder opvallen. De kunst (en het succes) in recruitment marketing is om meer en meer buiten de gebaande paden te treden. Enkele tips hiervoor lees je in het artikel: 7 tips voor recruitment marketing in een krappe arbeidsmarkt.

Recruitment trend 1: Soft skills

De eerste trend in recruitment is dat steeds meer werkgevers de voorkeur geven aan soft skills i.p.v. hard skills in hun recruitment proces. Soft skills zijn gewoontes en persoonlijke eigenschappen die onderdeel uitmaken en invloed uitoefenen op je persoonlijkheid en werkethiek. De hard skills zijn nog steeds van belang, maar werkgevers zien steeds vaker in dat deze vaardigheden ook aangeleerd kunnen worden. Op deze manier bereik je dus een hele nieuwe doelgroep en maak je misschien wel die perfecte onverwachte match!

Recruitment trend 2: Kijkje in de keuken

Potentiële werknemers willen graag weten hoe het is om te werken in het bedrijf waar ze solliciteren. Wat is de sfeer en wie zijn je collega’s? Geef je potentiële werknemer een kijkje in de keuken. Laat ze een dagje meelopen, maak een video waarbij een werknemer zijn of haar werkdag laat zien of zorg ervoor dat via social media de sollicitant in contact kan komen met de huidige werknemers.

Recruitment trend 3: Korte doorlooptijd

Maak de sollicitatieprocedure niet te ingewikkeld of te lang. Gemiddeld duurt het 27 werkdagen om een vacature te vervullen, terwijl de beste kandidaten na 10 dagen niet meer beschikbaar zijn. Ook geeft 60% van de kandidaten aan af te haken als het sollicitatieproces te lang duurt. Dit is een gemiste kans. Het is belangrijk om het proces te optimaliseren en de doorlooptijd zo kort mogelijk te houden.

Recruitment trend 4: Verborgen doelgroep

Het is een gemiste kans om je alleen te richten op werkzoekenden. 75% van de professionals die niet op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging geven wel aan open te staan voor een interessant aanbod. Ga actief op zoek naar geschikte kandidaten, want alleen met het plaatsen van een nieuwe vacature op je website of op jobboards bereik je deze doelgroep helaas niet. Probeer het eens via LinkedIn of via advertenties op branche gerelateerde websites.

Recruitment trends

Recruitment trend 5: Hybride werken

Thuiswerken is hipper dan ooit. Veel werknemers geven aan vrijheid te willen in de keuze voor thuiswerken of werken op kantoor. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat werknemers productiever zijn en meer ruimte hebben om werk en privé te combineren. Win-win! Speel hier dus op in. Uiteindelijk kan dit de beslissende factor zijn voor een potentiële kandidaat in de zoektocht naar een nieuwe uitdaging.

Recruitment marketing trends 2023

Meer weten over het onderwerp ‘recruitment marketing trends 2023’? Meer informatie vind je in onderstaande blogs of neem contact op:

Social media recruitment tips

Ook social media wordt goed gebruikt voor recruitment. De laatste social media recruitment trends zijn:

  • meer en meer gebruik van video’s i.p.v. afbeeldingen
  • groeiend gebruik van TikTok om de jongere doelgroep te bereiken
  • het doen van online sollicitaties van bedrijven: i.p.v. dat de sollicitant solliciteert bij een bedrijf, ‘solliciteren’ bedrijven via een video of (online) afspraak bij hun potentiële nieuwe werknemer

Ontwikkelingen recruitment

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen recruitment en vond je deze blog interessant? Volg ons via social media. Daar delen we regelmatig tips en de laatste trends en ontwikkelingen over dit en vergelijkbare onderwerpen.

Bekijk ook onderstaande video:

Deel artikel