Recruitment backoffice - wat is het en waarom kiezen voor support

Recruitment backoffice: wat is het en waarom kiezen voor support?

21/04/2022
Flexhub

In dit artikel geven we je meer informatie over recruitment backoffice, wat het is, hoe je de backoffice van je uitzendbureau kunt uitbesteden en waarom support handig is.

Wat is recruitment?

De vraag wat is recruitment? kan simpel beantwoord worden met: Recruitment is het proces van werving en selectie van nieuwe medewerkers. Uiteraard komen bij recruitment veel meer facetten kijken. Denk aan:

  • Hoe en waar werf je mensen? Welke recruitment kanalen gebruik je?
  • Hoe selecteer je de juiste personen? Match je alleen op basis van de juiste opleidingseisen en werkervaring of kijk je verder naar algemenere eigenschappen, interesses en ambities?
  • Werf je medewerkers voor je eigen organisatie (als corporate recruiter of HR-medewerker) of werf je als recruiter voor een recruitmentbureau of uitzendbureau (als intercedent of uitzendprofessional)?
  • Hoe regel je alles aan de achterkant (de backoffice)? Deze vraag is vooral van belang voor recruiters bij een (kleiner) uitzendbureau.

In dit artikel geven we meer informatie over recruitment en recruitment backoffice.

Waarom kiezen mensen ervoor om een recruiter te worden?

Waarom recruiter worden? Dat is natuurlijk geen vraag waarop een eenduidig antwoord te geven is. De redenen om recruiter te worden zijn uiteraard heel uiteenlopend. Wat echter vaak genoemd wordt door mensen die recruiter zijn geworden:

  • Aantrekkelijk salaris: hoewel het basissalaris vaak niet heel hoog is, kan je met prestatiegebonden bonussen een mooi salaris verdienen. Je wordt dus beloond op basis van je eigen inzet en de successen die je weet te behalen.
  • Diversiteit en autonomie in het werk: recruitment is een gevarieerde job, waarbij elke dag anders is. Ook beschik je vaak over een flinke mate van autonomie. Zeker als je laat zien dat je de juiste instelling en vaardigheden hebt.
  • Recruiter is een uitdagende functie: omdat er veel verschillende facetten bij komen kijken en uiteindelijk vooral je resultaten tellen. Hierdoor is er altijd voldoende uitdaging (tot het uiteraard tijd is om door te groeien).
  • Veel doorgroeimogelijkheden: een baan als recruiter is na verloop van tijd vaak een goede opstap naar een meer leidinggevende functie. In de recruitmentsector vindt beoordeling meestal plaats op basis van prestaties, niet op het aantal dienstjaren of het diploma dat je wel of niet bezit.

Hoe werken recruiters?

Hoe werken recruiters is een veelgestelde vraag. Het verschilt uiteraard hoe recruiters werken. Dat is onder andere afhankelijk van:

  • de branche waarvoor kandidaten gezocht worden
  • het opleidingsniveau van de gezochte kandidaten
  • of je een corporate recruiter bent of dat je werkt voor een recruitmentbureau of uitzendbureau
Recruitment backoffice - wat is backoffice uitzendbureau

In het algemeen kan wel gezegd worden dat recruiters zich bezig houden met het proces van werving en selectie van nieuwe medewerkers, voor de eigen organisatie of voor externe opdrachtgevers. Een recruiter is onder ander verantwoordelijk voor:

  • Opstellen van een functieprofiel voor de vacature en het uitzetten van de vacature
  • Proactief benaderen van geschikte kandidaten
  • Doornemen van sollicitaties en/of cv’s en hierop reageren
  • Voeren van sollicitatiegesprekken of kennismakingsgesprekken met geselecteerde kandidaten
  • Begeleiden van kandidaten in de sollicitatieprocedure
  • Screenen van kandidaten (bijvoorbeeld referentiecheck en diplomacontrole)
  • Onderhandelingen voeren met kandidaten en opdrachtgevers over arbeidsvoorwaarden
  • Bijhouden van de administratie van vacatures, kandidaatinformatie, etc. in een ATS of recruitmentsoftware systeem
Online recruitmentmarketing in krappe arbeidsmarkt

Ben je op zoek naar tips voor online recruitmentmarketing in een krappe arbeidsmarkt, lees dan dit artikel.

Hoe werkt recruitment?

Hoe werkt recruitment? is een vraag die organisaties stellen als ze hun recruitment uit willen besteden aan bijvoorbeeld een uitzendbureau. Door de huidige krappe arbeidsmarkt wordt steeds meer gebruik gemaakt van deze optie. Als je benieuwd bent naar hoe recruitment werkt en waarom recruitment uitbesteden vaak een goede optie is, kan je kijken naar de verantwoordelijkheden van een recruiter (zie de vraag hierboven). Hierdoor krijg je al een aardig goed beeld. Eigenlijk neemt een recruitmentbureau gewoon het hele werving en selectie proces uit handen en stelt alleen geschikte kandidaten aan je voor.  

En wat is backoffice dan precies?

Zoals je kunt zien bij de vraag hoe werken recruiters komen er ook wat administratieve handelingen kijken bij recruitment. De meeste administratieve handelingen van een uitzendbureau komen hier echter nog niet eens aan bod. Dat is namelijk een flinke lijst. Samen geven deze werkzaamheden een goed antwoord op de vraag wat is backoffice en wat komt daar allemaal bij kijken? Denk dan aan werkzaamheden als: loonadministratie, debiteurenbeheer, ziekteverzuim, verzekeringen, certificeringen en contractbeheer.

Meer informatie over wat de backoffice van een uitzendbureau is, vind je hier.

Recruitment backoffice - wat is backoffice uitzendbureau

Wat zijn de werkzaamheden van een backoffice medewerker?

Wat is backoffice medewerker? Een backoffice medewerker is verantwoordelijk voor de hele achterkant (de backoffice) van bijvoorbeeld een uitzendbureau. De backoffice medewerker houdt zich dus niet bezig met het commerciële gedeelte, zoals recruitment, werving en selectie. Als backoffice medewerker heb je een gevarieerde functie en moet je o.a. op de hoogte zijn van verloning van uitzendkrachten, cao’s en wet- en regelgeving in de flexbranche. Veelal is het niet mogelijk dat één persoon alle facetten van de backoffice beheerst. Daarom kiezen veel (kleine tot middelgrote) uitzendbureaus ervoor om hun backoffice werkzaamheden uit te besteden.

Specifieke HR backoffice werkzaamheden zijn ziekteverzuimmanagement en -opvolging, contractbeheer en inschaling.

Wat zijn de kosten van de backoffice van een uitzendbureau?

Als je je backoffice niet uitbesteedt, maak je uiteraard geen losse kosten voor je backoffice. Het gaat dan eigenlijk om de tijdinvestering van je backofficemedewerker of jezelf. Hiervoor kun je van het volgende uitgaan:

Rekenvoorbeeld kosten backoffice uitzendbureau

Tijdsinvestering backoffice activiteiten:

  • 2 dagen per week (16 uur) > bij € 50/uur kost dit je ca. € 800 p/week of € 3.440 p/maand
  • Ben je alleen? Dan kan je maar 300 uur draaien i.p.v. 500 uur bij uitbesteden backoffice

Als je zelf je backoffice doet, ben je per week dus maar maar 3 dagen beschikbaar om aan je core-business te werken.

Indirecte kosten backoffice uitzendbureau

Omdat je alles zelf moet regelen, betaal je de hoogste prijs voor tools, omdat je niet kunt profiteren van collectiviteit. Daarnaast moet je voor diverse zaken alsnog specialisten inhuren met een flink uurtarief.

kosten backoffice uitzendbureau

Backoffice uitzendbureau zelf doen of uitbesteden?

Als je al deze factoren meerekent is het maar de vraag of zelf je backoffice doen goedkoper is dan uitbesteden. Klik hier voor meer informatie over de kosten backoffice uitzendbureau.

Recruitment backoffice services van Flexhub

Ben je op zoek naar recruitment back office services? Denk dan eens aan de backoffice dienstverlening voor uitzendbureaus van Flexhub. Meer informatie over onze recruitment back office services vind je hier.

Recruitment backoffice support of partner nodig? Wij staan voor je klaar.

Wij worden graag jouw backoffice partner of backoffice bureau. We bieden je alle recruitment backoffice support die past bij jou en je organisatie. Ontdek hier onze flexdiensten.

Deel artikel

Andere mensen keken ook naar

Deel artikel

Probleemloze migratie met onze overstap-service.
Meer weten?