24/04/2024

Goed werkgeverschap

Goed werkgeverschap is een essentieel onderdeel in iedere vorm van bedrijfsvoering, maar met name in de flexbranche speelt goed werkgeverschap een vitale rol. Je hebt namelijk te maken met veel verschillende werkgevers en werknemers. Wij vertellen je wat goed werkgeverschap betekent.

Goed werkgeverschap en de wet

Vanuit de wet, geregistreerd in het Burgerlijk Wetboek, zijn er beginselen die vorm geven aan dit concept. Zo mag een baas geen misbruik maken van zijn macht en moet een werkgever zich zorgvuldig gedragen tegenover werknemers (zorgvuldigheidsbeginsel). Ook moet een werkgever ingrijpende beslissingen motiveren, zoals bijvoorbeeld een functieverandering of verplaatsing. Andere wettelijke aspecten zijn de verplichting tot een goede verzekering voor je werknemers, zoals bijvoorbeeld een ongevallenverzekering, en de gelijke behandeling van werknemers. Een werkgever mag jou als werknemer niet anders behandelen vanwege geslacht, uiterlijk, of geloof.

Wat zegt de wet?

Deze aspecten vallen onder de paraplu van artikel 7:611 uit het Burgerlijk Wetboek, wat het volgende stelt: ‘De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goede werkgever en een goede werknemer te gedragen.’ Het is goed om te weten dat een werknemer dus naar de rechter kan stappen als hij of zij vindt dat je geen goede werkgever bent. Als werknemer moet je je goed gedragen, maar als werkgever heb je een sterkere positie en daarom weegt dat vaak zwaarder in de rechtszaal.

Goed werkgeverschap en bedrijfscultuur

Goed werkgeverschap gaat niet alleen over door de wet verplichte maatregelen, maar ook juist over wat je werkgever verder doet om je werkplezier of gezondheid te vergroten of verbeteren. Dit zijn de secundaire voorwaarden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan opleidingsbudgetten en een ontwikkelingsprogramma. Ook duurzaamheid binnen het bedrijf, pensioenregelingen, stabureaus of simpelweg werkfruit voor werknemers in de bedrijfskantine vallen hieronder.

Excellent werkgeverschap en groei

Met de groei van een bedrijf bestaat het gevaar dat de onderlinge verbondenheid minder sterk wordt. Loyaliteit, binding en werkgeluk waarborgen is daarom van groot belang. Bij Flexhub staat excellent werkgeverschap hoog in het vaandel. Zo hebben we een cultuurboek, houden we kwartaalmeetings met het hele team en houden we regelmatig een domibo. Ook geven we onze werknemers de optie om na werktijd met elkaar te sporten en organiseren we diverse bedrijfsuitjes.

Tijdsgebonden attenties

Tijdsgebonden attenties voor werknemers, zoals een kerstpakket tijdens de feestdagen, een chocolade paashaas met Pasen, of een cadeautje op een verjaardag kan, wellicht ongemerkt, ook een grote impact hebben op het werkgeluk van de werknemer. Ook heeft het invloed op de binding die een werknemer ervaart met het bedrijf en collega’s. Deze voor het oog kleine acties maken dat een bedrijf een hecht, ambitieus, energiek en gezellig team kan zijn, net als bij Flexhub. Bij ons gaat hard werken hand in hand met gezelligheid, en dat is het resultaat van goed werkgeverschap!

Vertel over je bedrijfscultuur

Vergeet niet dat het in kaart brengen van jouw bedrijfscultuur ook belangrijk is. Interne en externe belangstellenden moeten kunnen ontdekken welke bedrijfscultuur er bestaat binnen jouw bedrijf. Je kunt het verhaal van jouw uitzendbureau vertellen via branding, je klantenservice, interne- en corporate communicatie, of via je socials en recruitmentinspanningen.

Employer branding en EVP

Goed werkgeverschap heeft ook alles te maken met employer branding en de Employer Value Proposition (EVP) van een bedrijf. Employer branding verwijst naar het proces van het bouwen en promoten van een sterk en onderscheidend wekgeversmerk. Het omvat de unieke combinatie van cultuur, waarden, missie, visie en reputatie. Deze combinatie kenmerkt een organisatie en helpt bij het aantrekken van getalenteerde medewerkers. Als jij je missie, waarden en reputatie op orde hebt heeft dit een positieve invloed op jouw werkgeversmerk en employer branding. Employer branding is dé manier om je te onderscheiden van je concurrenten. Het vergroot je kans om toptalent te werven en te behouden.

Relatiebeheer

Ook relatiebeheer is bij employer branding van belang. De waarde van een goed en betrouwbaar netwerk mag niet onderschat worden. Employer branding speelt een belangrijke rol in de opbouw en versteviging hiervan.

Employer Value Proposition

Employer Value Proposition (EVP) vertegenwoordigt het unieke pakket aan beloningen, voordelen en ontwikkelingsmogelijkheden die je organisatie aan haar werknemers biedt. Wat maakt jou als werkgever uniek? Bij goed werkgeverschap kan dit unieke pakket bestaan uit opleidingsmogelijkheden binnen het bedrijf of de mogelijkheid om gratis sportlessen te nemen. Je kunt ook denken aan compensaties, arbeidsvoorwaarden, de werkomgeving, en een goede bedrijfscultuur. Het werken aan employer branding en EVP en de uiting hiervan is cruciaal voor flexondernemers. Jullie spelen namelijk de sleutelrol in het verbinden van werkzoekenden met potentiële werkgevers. EVP maakt jouw merk sterker en verscherpt je identiteit. Dit maakt je bedrijf aantrekkelijk voor potentiële werknemers, klanten, en andere belanghebbenden. Meer informatie over employer branding en het bepalen van jouw EVP kun je vinden in onze whitepaper.

Voordelen goed werkgeverschap

Natuurlijk spreekt het voor zich dat goed werkgeverschap voordelig is voor je bedrijf en reputatie in de arbeidsmarkt, maar een goede reputatie kan ook een oplossing zijn voor je personeelstekort. Een sterke reputatie gevormd door goed werkgeverschap, employer branding, en een sterke EVP maakt van jouw bedrijf namelijk een aantrekkingspool voor zowel personeel als klanten. Michelle den Boer, recruitment coördinator bij Flexhub, kan dit beamen: ‘Flexhub is een snel groeiend bedrijf en je merkt dat onze inspanningen met behoud tot employer branding en EVP het aantrekkelijk maken voor werkzoekenden om zich aan te sluiten bij ons bedrijf. Alle extra’s en de gezellige werksfeer zijn voor veel sollicitanten ‘the last push’ in hun keuze om zich bij ons team te voegen.’

Positieve boost

Goed werkgeverschap geeft een positieve boost aan het welzijn van je werknemers. Het geeft een gevoel van respect en waardering, en dit kan bijdragen aan productiviteit en verantwoordelijkheidsgevoel van je werknemer. Ook de loyaliteit van je personeel wordt versterkt door goed werkgeverschap. De kans dat een werknemer langer blijft is gegarandeerd groter. In het geheel brengt goed werkgeverschap alleen maar voordelen met zich mee. Het is dus een belangrijk aspect in je bedrijfsvoering om in te investeren.

Dit artikel gaat over werkgeverschap bij Flexhub. Binnenkort is er ook een follow-up te vinden op onze website over goed werkgeverschap in de flexbranche.

Deel artikel
Auteur
Rosalynn Bommeljé
Rosalynn is als communicatiespecialist de juiste persoon om ingewikkelde informatie te vertalen in jip-en-janneke taal. Binnen Flexhub houdt ze zich met name bezig met klantcommunicatie en interne communicatie, waardoor ze altijd precies weet wat er speelt. Haar vaardigheden gaan echter verder dan dat. Met haar levendige persoonlijkheid en creatieve geest weet ze ook pakkende content te creëren voor onze social media kanalen, waarmee ze een breed publiek weet te bereiken. Daarnaast staat Rosalynn altijd klaar om collega's te ondersteunen bij presentaties en andere middelen. Bekijk voor meer informatie het LinkedIn profiel van Rosalynn.

LinkedIn-icon

Auteur

Expert
Jaco Slagboom
De drijvende kracht achter Flexhub is natuurlijk onze algemeen directeur Jaco. Met een grote passie voor ondernemerschap en innovatie adviseert hij graag onze uitzendbureaus. Waar anderen bedreigingen zien, ziet Jaco vaak kansen voor groei. Met zijn strategische visie en diepgaande kennis van de uitzendbranche begeleidt hij onze partners bij het identificeren en benutten van nieuwe marktmogelijkheden. Daarnaast stimuleert Jaco het hele team om het beste uit zichzelf te halen. Met zijn onderscheidende inzichten en vermogen om risico's om te zetten in succes, is Jaco een onmisbare  motor achter de voortdurende ontwikkeling en groei van Flexhub. Bekijk voor meer informatie het LinkedIn profiel van Jaco.

LinkedIn-icon

Expert