27/01/2022

Kennismaken met onze verzuimcoördinator Amber

Amber is één van onze verzuimcoördinators. Intern maakte ze de overstap van Relatiebeheer naar de afdeling Verzuim. Haar nieuwe functie voert ze met veel enthousiasme uit. Haar dag is goed “als iemand langdurig ziek is geweest en we die persoon succesvol kunnen laten re-integreren, waardoor ik mijn dossier kan sluiten.”

Een bak aan ervaring

Voordat Amber bij ons aan de slag ging, werkte ze als intercedent bij een uitzendbureau. Daar leerde ze de uitzendbranche van binnenuit kennen. Bij Flexhub startte ze als relatiebeheerder, en wist ze haar eerdere ervaring in te zetten om onze klanten op backoffice gebied te ontzorgen. In die functie leerde ze onze klanten goed kennen en alle ins and outs van backoffice dienstverlening. Na een aantal jaar relatiebeheerder te zijn geweest, had Amber zin in een nieuwe uitdaging, waarin ze meer de diepte in kon gaan.

Op zoek naar een nieuwe uitdaging

“Ik heb een HRM-studie gevolgd en vond de thema’s die daarbij horen, zoals ziekteverzuim en alle bijbehorende rechten en plichten, altijd al interessant. Toen ik met onze directeur Jaco sprak over dat ik meer de diepte in zou willen, gaf hij aan dat ik eens met Fleur kon meekijken. In die tijd vormde Fleur in haar eentje de afdeling Verzuim en had ze het eigenlijk veel te druk. Hoewel ik sceptisch was of die afdeling goed bij mij zou passen, wilde ik het uiteraard uitproberen. En eigenlijk was ik toen snel om. De taken en verantwoordelijkheden van een verzuimcoördinator passen heel goed bij me en de samenwerking met Fleur verliep direct heel prettig. En omdat ik als relatiebeheerder al een band had opgebouwd met onze klanten en onze systemen goed kende, kon ik gelijk goed van start.”

Samen afdeling Verzuim verder opbouwen

“Fleur was ook heel blij met mijn komst. Toen ze nog in haar eentje was, was ze vooral bezig met het oplossen van ad hoc zaken. Door mijn komst kwam er meer ruimte te bouwen aan de afdeling Verzuim en om grotere plannen te maken en die ook uit te voeren. Inmiddels ben ik alweer meer dan een jaar verzuimcoördinator en bestaat ons team uit 4 personen. Zo kunnen we onze klanten beter ondersteunen, adviseren en werken aan preventie. Daardoor hebben we grote stappen kunnen maken en al veel winst behaald.”

Eigenrisicodragerschap

“Doordat we eigenrisicodrager zijn voor de Ziektewet, hebben we verzuim in eigen hand en kunnen we preventief actie ondernemen. Als een uitzendkracht ziek is, bellen we hem gelijk al op dag 1 om te vragen hoe het gaat. Zo kunnen we vaak inschatten of het gaat om kort verzuim of dat we rekening moeten houden met een langere afwezigheid. Door deze inschatting hebben we meer grip op verzuim en kunnen we tijdig andere partijen inschakelen als dat nodig is.”

Mijn werkzaamheden als verzuimcoördinator

“Als verzuimcooördinator komen alle ziekmeldingen bij me binnen. Die verwerk ik in ons systeem. Vervolgens bellen Diana of Gerlinda de zieke uitzendkrachten op en noteren hun bevindingen. Dan gaat het uiteraard niet om medische details, want daar mogen we niet naar vragen. Maar vaak kunnen ze op basis van zo’n gesprek wel een inschatting maken van de lengte van het verzuim. Ik bekijk hun bevindingen en schakel de Arbodienst in als dat nodig is. Zij kunnen wel ingaan op medische details en bijvoorbeeld een bedrijfsarts inschakelen.” 

“Verder zorg ik voor het uitkeren van ziektegeld of vraag een ziektewetuiterking aan bij het UWV. Samen met Fleur beheer ik de volledige dossiers. Zo houden we ook langdurig zieken in het oog. Verder hebben we een maandelijks overlegmoment met de directie en Denise als teamleider Operatie. In dat overleg nemen we de verzuimcijfers van alle klanten door om te bekijken bij welke klanten opvallendheden zijn. En verder zijn we ook de vraagbaak als het gaat om alle vormen van verzuim, inclusief bijvoorbeeld zwangerschaps-, bevallings- en (aanvullend) geboorteverlof.”

Samen met onze klanten

“Omdat wij Eigenrisicodrager zijn, zijn wij verantwoordelijk voor verzuim. We zoeken daarin wel actief de samenwerking met onze klanten op, bijvoorbeeld als het gaat om re-integratie. En dan is het fijn dat ik de meeste klanten persoonlijk ken vanuit mijn periode als relatiebeheerder. Dat maakt samenwerken toch een stuk gemakkelijker.”

Drukke periode

“We hebben het momenteel erg druk. Corona geef extra drukte, maar er is ook een positieve oorzaak van deze drukte. Veel van onze klanten, uitzendbureaus, doen het erg goed en zenden steeds meer uitzendkrachten uit. Dat betekent ook dat het aantal zieken stijgt, niet procentueel, maar in absolute aantallen.”

Successen boeken

“Het leukste aan mijn werk zijn uiteraard de successen die je boekt. Als iemand langdurig ziek is geweest en we die persoon succesvol kunnen laten re-integreren, waardoor ik mijn dossier kan sluiten, dan is mijn dag goed. Dat is win-win: goed voor ons, maar ook voor de uitzendkracht uiteraard. En verder geniet ik van de samenwerking met Fleur en dat we steeds meer de diepte ingaan. Ook vind ik het uitdagend om plannen te maken om efficiënter te worden: hoe kunnen we het sneller en beter doen en daardoor kosten besparen?”

Wat vind je leuk aan werken voor Flexhub?

“Ik ben nog steeds enthousiast over het werken bij Flexhub. Ondanks dat we de afgelopen jaren flink gegroei zijn qua team, hangt er nog steeds een informele, warme sfeer op de werkvloer. En hoewel ik nu bij een specialistisch team hoor, voel ik me nog steeds onderdeel van het grotere geheel. Ook vind ik het mooi dat ik de kans heb gekregen om intern door te groeien naar een andere functie. Zo hoefde ik mijn fijne werkplek niet te verlaten, maar heb ik toch een geheel nieuwe uitdaging gekregen.”

Meer weten over verzuimmanagement bij Flexhub?

Bekijk deze video waarin Amber vertelt over verzuimmanagement bij Flexhub.

Deel artikel